دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 84-91 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi M, Eslami K, Mojtahedzadeh R, Zolfaghari M, Gholami K, Ostad S et al . Instructional design and delivery of a virtual short course of pharmaceutical care and evaluating participants’ satisfaction. jmed. 2015; 10 (1) :84-91
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-532-fa.html
جوادی محمدرضا، اسلامی کاوه، مجتهدزاده ریتا، ذوالفقاری میترا، غلامی خیرالله، استاد سید ناصر و همکاران.. طراحی آموزشی و اجرای دوره کوتاه‌مدت مراقبت‌های دارویی به شیوه مجازی و بررسی رضایت‌مندی شرکت‌کنندگان از آن. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (1) :84-91

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-532-fa.html


استادیار دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، zolfaghm@tums.ac.ir
چکیده:   (8293 مشاهده)
چکیده سابقه و اهداف: لزوم توانمندسازی مدیران داروخانه‌ها در زمینه ارائه مراقبت‌های دارویی پس از اجرای طرح تحول سلامت بیش از پیش احساس می‌شود. هدف از این مطالعه طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره مجازی کوتاه‌مدت مراقبت‌های دارویی بود. روش بررسی: ابتدا به ‌منظور ارزیابی نیاز آموزشی با 5 نفر مدیران داروخانه‌های بیمارستانی به روش کیفی مصاحبه انجام شد و نیازهای آموزشی مشخص گردید. پس از تدوین کوریکولوم، فرایند طراحی آموزشی به منظور اجرای مجازی برنامه انجام گرفت. مدرسین دوره در برنامه کارگاه‌های سه روزه توانمندسازی دوره شرکت نمودند. طرح درس الکترونیکی دوره تدوین شد و محتواهای مولتی مدیا در سامانه نماد مجازی دانشگاه قرار داده شد. پذیرش فراگیران مجازی به صورت اینترنتی انجام شد. دوره اول پذیرش به مدت یکسال و در سه پودمان به صورت الکترونیکی ترکیبی اجرا گردید. ارزشیابی از شرکت‌کنندگان در انتهای هر پودمان با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته به صورت خودگزارش دهی انجام گرفت و سپس داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: 38 مدیر داروخانه در این دوره شرکت کردند. در طول برگزاری دوره 10 نفر (26 درصد) از ادامه برنامه انصراف دادند و 28 شرکت کننده موفق به کسب نمره قبولی در دوره شدند. میانگین نمرات آزمون‌های کتبی 18 با انحراف معیار 45/. بود. 65 درصد شرکت‌کنندگان کل دوره را خوب و 35 درصد متوسط توصیف کردند. نتیجه‌گیری: با توجه نیازسنجی انجام شده و نتایج ارزشیابی مبنی بر رضایت شرکت‌کنندگان از برگزاری این دوره می‌توان برگزاری این دوره در سطح آموزش کشوری را به مسئولین ذی‌ربط پیشنهاد داد.‏
متن کامل [PDF 161 kb]   (1125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb