دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 45-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nohi E, HelalBirjandi M, Borhani F, Ahrari Khalaf V. Effect of clinical team teaching (mentorship program) on educational satisfaction of nursing students in Imam Reza Hospital of Birjand 2012. jmed 2015; 9 (4) :36-45
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-465-fa.html
نوحی عصمت، هلال بیرجندی مرضیه، برهانی فریبا، احراری خلف وحیده. تأثیر بکارگیری دانشجویان عرصه در تیم آموزش بالینی ( طرح منتور شیپ ) بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بیمارستان امام رضا ( ع ) بیرجند سال 1391. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (4) :36-45

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-465-fa.html


کارشناسی ارشد آموزش پرستاری،دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، mhelal@bums.ac.ir
چکیده:   (19219 مشاهده)

  سابقه و اهداف: آموزش بالینی اساس برنامه آموزش را تشکیل می‌دهد . یکی از چالش های آموزش بالینی، شیوه‌های آموزش بالینی در پرستاری می‌باشد. آموزش گروه همتایان (طرح منتورشیپ) می‌تواند یک وسیله کمکی مفید در آموزش مهارت‌های بالینی باشد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای برنامه منتورشیپ بر میزان رضایتمندی آموزشی دانشجویان پرستاری کارآموز در بخش ارتوپدی بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند در سال 1391 اجرا گردید.

روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 نفر از دانشجویان ترم 4 پرستاری (کارآموز بخش ارتوپدی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند که به طور تصادفی در دو گروه 30 نفری (آزمون و کنترل) قرار گرفتند انجام شد. در گروه آزمون به ازای هر 3 دانشجو، یک دانشجوی ترم 8 پرستاری به عنوان راهنما گذاشته شد و در گروه کنترل دانشجویان تنها با حضور مربی و بدون راهنما آموزش دیدند. میزان رضایتمندی آموزشی در هر دو گروه، قبل و بعد از کارآموزی، با پرسشنامه رضایتمندی آموزشی محقق ساخته و بر اساس مقیاس لیکرت ارزیابی شد. داده‌های ارزیابی شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل، تی زوج و کای دو، تجزیه و تحلیل گردید.

  یافته ها: میانگین نمره رضایتمندی آموزشی در گروه آزمون از گروه کنترل بیشتر بود و بر اساس آزمون تی مستقل، اختلاف بین میانگین نمره رضایتمندی آموزشی در دو گروه معنی‌دار بود (05/0 P< ).

  نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، اجرای برنامه ( Mentorship ) بر رضایتمندی دانشجویان کارآموز پرستاری مؤثر بوده است. لذا پیشنهاد می‌شود برنامه ریزان آموزش بالینی از این شیوه به عنوان یک روش آموزشی مکمل استفاده نمایند.

 

متن کامل [PDF 201 kb]   (3168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1393/7/12 | پذیرش: 1393/10/13 | انتشار: 1393/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb