دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1392 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 63-80 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miandari K, Sarlak M, Ahmadi A, Jalalian N. The design of futuristic organization (higher education). jmed. 2013; 8 (3) :63-80
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-244-fa.html
میانداری کمال، سرلک محمد علی، احمدی سید علی اکبر، جلالیان نجمه. طراحی مدل سازمان آینده‌گرا (نظام آموزش عالی). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1392; 8 (3) :63-80

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-244-fa.html


، n.j.manager@gmail.com
چکیده:   (11753 مشاهده)

 سابقه و اهداف: آینده غیرقطعی است و ما به راهبردی تا حد امکان آینده‌گرا نیازمندیم. با یک بازبینی گسترده روندهای جهانی، سرعت فزاینده تغییرات محسوس است. اگر دانشگاه‌ها همچنان به صورت سنتی اداره شوند، نمی‌توانند به صورت سریع و خلاقانه نسبت به نیازهای آینده عکس‌العمل نشان دهند. از این رو آن‌ها بایستی مجهز به زیرساختارها، بسترها و اندیشه‌های آینده‌گرایانه باشند تا به شیوه‌ای کنش‌گرانه و پیش‌دستانه به پیشواز تغییر بشتابند و حتی خود، عامل و کنشگر تغییرات باشند. لذا هدف ما در این تحقیق طراحی مدل ابعاد و مؤلفه های آینده­گرایی است.

روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی است که به منظور طراحی و تبیین مدل سازمان آینده‌گرا صورت گرفته است. در این تحقیق برای مشخص کردن ابعاد و مؤلفه‌های سازمان آینده‌گرا از شیوه تم گذاری استفاده شده که در حوزه ادبیات به بیش از 30 منبع مراجعه شد و در روش مصاحبه‌های اکتشافی از 18 خبره نظرسنجی شده است، که محاسبه پایایی آن‌ها، با روش توافق درون موضوعی با محاسبه ضریب فای، انجام شد.

یافته‌ها: با توجه به مصاحبه‌های اکتشافی و ادبیات موجود، 38 مؤلفه با ضریب فای بالای 80 درصد بین محقق و دو همکار متخصص، شناسایی گردیدند که در 8 بعد با توافق 100 درصد طبقه‌بندی شدند.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق، یک سازمان آینده‌گرا و به طور اخص یک دانشگاه آینده‌گرا بایستی آینده‌نگر، نسبت به محیط هوشیار، در برابر تغییرات چابک و چند چهره، متوجه به ارزش‌های آتی ذی نفعان، دارای فرهنگ آینده‌گرا و افرادی با ویژگی‌های روان‌شناختی مثبت و دانش‌مدار باشد.

 

متن کامل [PDF 2278 kb]   (1801 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb