دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 143-136 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، shghiyas@tums.ac.ir
چکیده:   (6497 مشاهده)
مقدمه: پورتفولیو یکی از استراتژی¬های یادگیری فعال و تکالیف نوشتاری برای آموزش¬های بالینی است که از طریق آن فراگیران پروژه¬های انجام شده خود که شامل شواهدی از فعالیت¬های یادگیری بالینی در طول یا انتهای یک دوره بالینی است، ارائه می¬دهند. مطالعه حاضر با هدف بررسی کاربرد این ابزار در آموزش پرستاری به منظور آگاهی از نقاط ضف و قوت این ابزار انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر مروری بر متون منتشر شده به زبان فارسی و انگلیسی با امکان دستیابی به متن کامل مقاله در 5 سال اخیر در ارتباط با کاربرد پورتفولیو در آموزش پرستاری بود که با استفاده از کلید واژه¬های portfolio  و nursing در پایگاه-های،web of science ، google scholar و ProQuest جستجو شدند. بعد از حذف موارد تکراری و غیر مرتبط 17 مقاله بر اساس هدف مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: بررسی متون نشان می¬دهد که از پورتفولیو در سطوح و دروس مختلف دانشجویان پرستاری و با اهداف مختلف همچون ارزیابی، ارزشیابی، آموزش و بهبود عملکرد استفاده می¬شود. استفاده از پورتفولیو مزایا و محدودیت¬هایی دارد که آگاهی از آنها برای طراحی و بکارگیری پورتفولیو ضروری است. از مزایای پورتفولیو می¬توان به تکامل مهارت¬های باز اندیشی،یادگیری فعال، بهبود صلاحیت¬های بالینی رضایت دانشجویان از ارزیابی و پیشرفت تحصیلی اشاره نمود. از محدودیت¬های آن می¬توان عدم شفافیت و محدودیت زمانی برای تکمیل پورتفولیو را نام برد.
نتیجه‌گیری: پورتفولیو امکان نظارت بر رشد و توسعه حرفه¬ای پرستاران را فراهم و مدیریت دانش را تسهیل می¬سازد لذا به منظور ارتقا صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ایران طراحی و بکارگیری این ابزار پیشنهاد می¬گردد. لیکن باید حیطه و هدف از بکارگیری پورتفولیو مشخص گردد و کاربران به خوبی در مورد این مسئله و اهمیت آن توجیه گردند و مهارت¬های لازم جهت استفاده از آن را بیاموزند.
واژه‌های کلیدی: پورتفولیو، پرستاری، آموزش، ارزیابی، یادگیری

 
متن کامل [PDF 793 kb]   (2089 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/11/29 | پذیرش: 1398/2/22 | انتشار: 1398/5/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.