دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 13-2 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی پزشکی، دفتر منتورینگ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، soroushnajafinejad@yahoo.com
چکیده:   (4292 مشاهده)
مقدمه: برنامه¬های منتورینگ در ایران به خصوص در حیطه پزشکی در سال¬های اخیر مطرح و اجرا شده است. هدف از این مطالعه، ارائه گزارشی از ارزشیابی ارتباط بین منتور و منتی در برنامه منتورینگ دانشجویی دانشکده پزشکیِ دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 97-96 است.
روش بررسی: مطالعه انجام شده یک مطالعه مقطعی بوده و جامعه هدف آن دانشجویان پزشکی ورودی سال 96 هستند که در طرح منتورینگ به عنوان منتی ثبت نام کرده‌اند. داده¬ها از طریق پرکردن پرسشنامه محقق ساخته ،جمع¬آوری شد.
نتایج: 201 نفر در ابتدای برنامه و 180 نفر نیز پرسشنامه ارزشیابی را پس از 6 ماه اجرای برنامه کامل کردند. در ویژگی¬های رابطه بین منتی_منتور¬های زن یا مرد تفاوت معناداری وجود نداشت. هرچند منتی¬های مرد بیشتر از زنان از منتور خود درخواست رابطه داشتند. ( 000/0, P=62/17X²= ) بین رضایت از منتور و حیطه¬های مختلف پیشرفت منتی ارتباط دیده شد به طوری که قدرت این ارتباط به ترتیب در مورد پیشرفت¬های درسی و سازمانی بیشترین بود .( 48/0 , r= 47/0 r=) بررسی منتی¬هایی که انتظارات آنها از منتور برآورده شده و منتی¬ هایی که انتظاراتشان برآورده نشده بود، از نظر رضایت از منتور، تفاوت معناداری را نشان نداد. (449/, p= 758/0t=).
نتیجه‌گیری: انتظارات منتی از منتور¬ها بیشتر در زمینه¬های درسی، روانی اجتماعی و آشنایی با محیط دانشگاه و الگوسازی بود.و در ارزشیابی انجام گرفته مشخص شد که میسر گردیده و منجر به افزایش رضایت منتی از منتور نیز شده است. نتایج این مطالعه علاوه بر اینکه به اهمیت برنامه¬ریزی در این زمینه تاکید می¬کند، توجه به برآورده شدن نیاز¬های حمایتی منتی¬ها در طی برنامه را نشان می¬دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی، منتورینگ، ارتباط منتور-منتی

 
متن کامل [PDF 846 kb]   (1401 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/6/10 | پذیرش: 1397/9/27 | انتشار: 1398/2/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.