چکیده
مقدمه: تعهد حرفهای یکی از صلاحیتهایی است که در چند دهه گذشته اهمیت بیشتری یافته است. در این مقاله به تعریف، اهمیت و روشهای آموزش تعهد حرفهای پرداخته می¬شود و تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه به اشتراک گذاشته میشود.
روش بررسی: در بخش اول، موتور جستجوی Google، پایگاههای اطلاعاتی Medline/PubMed، Embase و پایگاه اطلاعاتی SID با استفاده از کلیدواژههای مرتبط برای بازیابی تعاریف تعهد حرفهای، روشهای آموزش و یادگیری آن، راهنما و استانداردهای رفتار حرفه ای و چارچوبهای توانمندی مورد جستجو قرار گرفتند. با در نظر گرفتن معیارهای ورود، تعداد 65 مقاله، کتاب، سند توانمندی و راهنما انتخاب و در نگارش این مقاله مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش دوم تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با ترویج و توسعه تعهد حرفه ای به اشتراک گذاشته شده است
نتایج: امروزه بیشتر دانشکدههای پزشکی، تعهد حرفهای را به عنوان توانمندی دانش آموختگان دورههای آموزش عمومی و تخصصی خود پذیرفتهاند و آن را در برنامههای درسی خود گنجاندهاند. آموزش تعهد حرفهای هم باید در برنامه درسی رسمی و بصورت صریح و هم بصورت ضمنی انجام شود. بازاندیشی و الگومحوری به عنوان موثرترین روشها در آموزش تعهد حرفهای شناخته میشوند. برای اینکه برنامه تعهد حرفهای بخوبی اجرا شود باید اعضای هیئت علمی توانمند شوند. دانشگاه علوم پزشکی تهران برای رشد و توسعه تعهد حرفهای اقدام به تدوین سند ارتقا تعهد حرفهای، آموزش تعهد حرفهای به صورت تم طولی، آموزش تعهد حرفهای دستیاران، توانمندسازی اعضای هیئت علمی و تهیه مواد آموزشی کرده است.
نتیجهگیری: تعهد حرفهای، توانمندی چند بعدی و پیچیده است و به همین دلیل تعریف، آموزش و ارزیابی آن نسبت به سایر صلاحیتهای پزشکی دشوارتر است. اقداماتی برای رشد تعهد حرفهای در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است ولی همچنان برای رسیدن به نقطه ایدهآل تلاش و همت بیشتری نیاز است.
واژههای کلیدی: تعهد حرفهای، رفتار حرفهای، پروفشنالیسم، آموزش تعهد حرفهای
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1397/3/21 | پذیرش: 1397/6/7 | انتشار: 1397/9/26