muhamadi pouya F, muhamadi pouya S, gharib e tarzeh S. Prioritizing educational philosophies, curriculum ideology and teaching methods of medical sciences professors. jmed 2018; 13 (3) :217-228
URL:
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-897-fa.html
محمدی پویا فرامرز، محمدی پویا سهراب، قریب طزره سحر. اولویت بندی فلسفههای آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روشهای تدریس اساتید علوم پزشکی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (3) :217-228
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-897-fa.html
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، muhammadipouya@basu.ac.ir
چکیده: (6337 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه در سطح دنیا، شناسایی نقطه نظرات افراد در رابطه با آموزش و فرایند یاددهی – یادگیری از اهمیت شایانی برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی مؤلفههای فلسفههای آموزشی، جهتگیری برنامه درسی و روشهای تدریس در اساتید علوم پزشکی و بررسی تأثیر ویژگیهای جمعیتشناختی در هر یک از مؤلفهها صورت گرفته است.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بوده که با روش نمونهگیری در دسترس از اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران صورت گرفته است. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای فلسفه آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روشهای تدریس، میباشد. فقط اعضای هیئتعلمی تمام وقت دانشگاه وارد مطالعه شدند و اساتید حق التدریسی و دستیاران اساتید از مطالعه خارج گردیدند. تجریه و تحلیل اطلاعات با بهرهمندی از نرمافزار آماری SPSS v16 صورت گرفته است.
نتایج: یافتهها حاکی از آن بود که در بین اساتید، فلسفه آموزشی پایدارگرایی در اولویت بوده و ایدئولوژی دانشپژوهان علمی نیز نسبت به سایر ایدئولوژیها در اولویت قرار گرفت. همچنین روش تدریس استاد- محور بیش از روش تدریس دانشجو- محور مورد توجه اساتید بوده است. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای سابقه تدریس، مرتبه علمی و جنسیت، تأثیری در تغییر اولویت¬بندی¬ها نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در کیفیت دستیابی به اهداف آموزشی، پیشنهاد میشود تمهیدات لازم به منظور آموزش و تشویق اساتید در راستای استفاده از روش تدریس مشارکتی به عنوان یکی از روشهای مثمرثمر یادگیری، از سوی دستاندرکاران نظام آموزشی فراهم آید.
واژههای کلیدی: فلسفه آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی، روش تدریس، جمعیت شناختی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1396/12/23 | پذیرش: 1397/5/14 | انتشار: 1397/9/26