دوره 13، شماره 3 - ( فصل پاییز 1397 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 228-217 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

muhamadi pouya F, muhamadi pouya S, gharib e tarzeh S. Prioritizing educational philosophies, curriculum ideology and teaching methods of medical sciences professors. jmed 2018; 13 (3) :217-228
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-897-fa.html
محمدی پویا فرامرز، محمدی پویا سهراب، قریب طزره سحر. اولویت بندی فلسفه‌های آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روش‌های تدریس اساتید علوم پزشکی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (3) :217-228

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-897-fa.html


عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، muhammadipouya@basu.ac.ir
چکیده:   (6079 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه در سطح دنیا، شناسایی نقطه نظرات افراد در رابطه با آموزش و فرایند یاددهی یادگیری از اهمیت شایانی برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی مؤلفه‌های فلسفه‌های آموزشی، جهت‌گیری برنامه درسی و روش‌های تدریس در اساتید علوم پزشکی و بررسی تأثیر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در هر یک از مؤلفه‌ها صورت گرفته است.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بوده که با روش نمونه‌گیری در دسترس از اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران صورت گرفته است. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های فلسفه آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روش‌های تدریس، می‌باشد. فقط اعضای هیئت‌علمی تمام وقت دانشگاه وارد مطالعه شدند و اساتید حق التدریسی و دستیاران اساتید از مطالعه خارج گردیدند. تجریه و تحلیل اطلاعات با بهره‌مندی از نرم‌افزار آماری SPSS v16 صورت گرفته است.
نتایج: یافته‌ها حاکی از آن بود که در بین اساتید، فلسفه آموزشی پایدارگرایی در اولویت بوده و ایدئولوژی دانش‌پژوهان علمی نیز نسبت به سایر ایدئولوژی‌ها در اولویت قرار گرفت. همچنین روش تدریس استاد- محور بیش از روش تدریس دانشجو- محور مورد توجه اساتید بوده است. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای سابقه تدریس، مرتبه علمی و جنسیت، تأثیری در تغییر اولویت¬بندی¬ها نداشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در کیفیت دستیابی به اهداف آموزشی، پیشنهاد می­شود تمهیدات لازم به منظور آموزش و تشویق اساتید در راستای استفاده از روش تدریس مشارکتی به عنوان یکی از روش‌های مثمرثمر یادگیری، از سوی دست‌اندرکاران نظام آموزشی فراهم آید.
واژه‌های کلیدی: فلسفه آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی، روش تدریس، جمعیت شناختی.
 
متن کامل [PDF 943 kb]   (2709 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1396/12/23 | پذیرش: 1397/5/14 | انتشار: 1397/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb