دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 245-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه خوارزمی تهران، ایران ، f.hoseynizadeh@gmail.com
چکیده:   (8788 مشاهده)
مقدمه و اهداف: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از آغاز پیدایش تاکنون ادوار متفاوتی را پشت سر گذاشته اند و مسئولیت هایی بزرگتر را برعهده گرفته اند. در حالیکه در آغاز این موسسات بیشتر مسئولیت  آموزش نسل های آتی را فراروی خود داشتند به تدریج پژوهش و تحقیق نیز جزو اجزای لاینفک آنها شد و نسل جدیدی از دانشگاه ها متولد شدند که جدا از کار آموزشی خود به فعالیت های تحقیقاتی  و پژوهشی در عرصه های مختلف دانشی نیز روی آوردند لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی حرکت بسوی نسل سوم دانشگاه های علوم پزشکی هست.
روش بررسی: این تحقیق عنوان می دارد که دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاه های مدرن نسل اول، عموماً آموزشی و مبتنی بر فعالیت های تعلیمی، و دانشگاه های نسل دوم، عموماً پژوهشی و مبتنی بر فعالیت های تحقیقاتی بودند. نسل سوم دانشگاه های علوم پزشکی، عموماً مبتنی بر کارآفرین در حوزه علوم پزشکی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند لذا روش بررسی در این تحقیق از نوع توصیفی بوده است.
یافته ها: در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرین در حوزه علوم پزشکی است. در تمامی گروه های علمی، آموزش کارآفرین در حوزه علوم پزشکی همسو با طبیعت و ویژگی هر گروه علمی و در گروه های فنی مهندسی و پزشکی، آموزش کارآفرین در حوزه علوم پزشکی و توسعۀ مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشتۀ علمی، باید مورد توجه باشد.
نتیجه گیری : برای شکل گیری دانشگاه نسل سوم و بهره مندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی باید مهارت آموزی دانشجویان، اعضای هیئت علمی، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی در کانون راهبردها و سیاست های نهاد دانشگاه و آموزش عالی قرار گیرد. در این تحقیق، به روش مطالعۀ اسنادی (مرور پژوهش های موجود در زمینۀ دانشگاه نسل اول و دوم، با محوریت نسل سوم دانشگاه های علوم پزشکی) ارائه می شود.
واژگان کلیدی: دانشگاه نسل سوم، مدرنیته،آموزش عالی، کارآفرین در حوزه علوم پزشکی، مهارت آموزی
 
 
متن کامل [PDF 459 kb]   (2649 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/14 | پذیرش: 1396/8/14 | انتشار: 1396/12/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.