دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 366-358 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (4425 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر در پی بررسی رابطه استرس­های تحصیلی دوران دانشجویی بر شکل­گیری ارتباط صحیح با بیمار می­باشد
روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر روش، توصیفی است جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان علوم پزشکی شیراز می­باشند. در این پژوهش، از پرسشنامه­های عوامل استرس­زای آموزشی و درسی دوران دانشجویی و مهارت­های ارتباطی، استفاده شد پس از بررسی روایی محتوایی، الفای کرونباخ پرسشنامه ها (۸۷/۰) و (۷۹/۰) محاسبه و سپس داده­های حاصل از پرسشنامه­ها به روش آماری رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: مقدار ضریب استاندارد مربوط به متغیرهای استرس محیط اموزشی (363/0- = ß)، استرس فارغ­التحصیلی (205/0- = ß) و استرس شرایط تحصیلی (126/0- = ß) با برقراری ارتباط با بیمار معنی­دار است بنابراین بیشترین مقادیر بتای متغیرهای پیش بین به ترتیب مربوط به استرس محیط آموزشی و پس از آن استرس فارغ­التحصیلی و در نهایت شرایط تحصیلی می­باشد همچنین اکثر دانشجویان موافق تدریس درس روانشناسی در رشته­های تحصیلی پزشکی هستند.
نتیجه‌گیری: دانشجویان پزشکی هنگام برخورد با عوامل استرس­زای دوران دانشجویی، چنان تحت تاثیر افکارشان قرار می­گیرد که نسبت به ارتباط با بیماران و وضعیت بالینی آنان، حساسیت کمتری نشان می­دهد یا گاها در تشخیص بیماری دچار اشتباه می­شوند لذا پیشنهاد می­شود برنامه ریزان، به بازنگری برنامه رسمی آموزش پزشکی ایران که مهارت­های روانشناسی در آن گنجانده نشده است، بپردازند همچنین پیشنهاد می­گردد مطالعات بیشتری در زمینه مهارت­های روانشناسی نظیر مهارت­های ارتباطی،کنترل استرس و غیره انجام پذیرد.
واژه‌های کلیدی: مهارت­های ارتباط با بیمار، شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، استرس فارغ­التحصیلی
متن کامل [PDF 752 kb]   (950 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1395/11/1 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار: 1397/12/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.