دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 70-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، Mehdimirzaiea@yahoo.com
چکیده:   (30201 مشاهده)

سابقه و اهداف: یکی از ویژگی‌های شخصیت بهنجار، برخورداری از عزت نفس است. پیامدهای رفتاری بر عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر است. هدف از انجام این مطالعه بررسی و مقایسه عزت نفس، منبع کنترل و رابطه آنها با وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 300 نفر از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه ارزیابی شدند. پرسشنامه مورد استفاده شامل: اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد منبع کنترل راتر و پرسشنامه استاندارد عزت نفس کوپر-اسمیت بود. داده‌ها به وسیله نرم افزار SPSS ویرایش هجدهم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین نمره عزت نفس 32/8 ± 84/31 (محدوده نمره 0-50)، و منبع کنترل 19/3 ± 59/11 (محدوده نمره 0-23) بود. 4/15% دارای مکان کنترل درونی و 9/74% دارای عزت نفس بالا بودند. میان منبع کنترل و عزت نفس اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (27/0 P = ). بین معدل و منبع کنترل ( 046/0 P = )، معدل و عزت نفس ( 02/0 P = )، رابطه آماری معناداری وجود داشت. در این مطالعه سن با منبع کنترل و معدل با عزت نفس دارای همبستگی مثبتی بودند درحالیکه منبع کنترل و عزت نفس دارای همبستگی معکوس بودند.

نتیجه‌گیری: اکثریت دانشجویان دارای عزت نفس بالا و منبع کنترل بیرونی، دارای معدل بالایی بودند و اکثریت آنان در دانشکده بهداشت مشغول به تحصیل بودند.

 

متن کامل [PDF 177 kb]   (11235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/3/24 | انتشار: 1391/3/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.