دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 46-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarghani M, Eskrootchi R, hoseini A, Noorishadkam M, Golmohammadi A, Mostaghaci M. Virtual Library: An essential component of virtual education. jmed 2015; 10 (1) :36-46
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-518-fa.html
زرقانی مریم، اسکروچی رقیه، حسینی آغافاطمه، نوری شادکام محمود، گل محمدی عاطفه، مستغاثی مهرداد. کتابخانه مجازی: عنصری ضروری در ساختار آموزش مجازی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1394; 10 (1) :36-46

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-518-fa.html


دانشیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، parisebt@yahoo.com
چکیده:   (15090 مشاهده)

چکیده سابقه و اهداف: کتابخانه یکی از عناصر اساسی در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها می باشد که نقش آن برآورده کردن نیازهای اطلاعاتی و آموزشی دانشجویان است. آموزش مجازی نیز از این امر مستثنی نیست و وجود کتابخانه مجازی به‌عنوان پشتیبانی مهم برای برنامه‌های آموزشی مجازی می‌باشد. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه مدیران و دانشجویان مراکز آموزش مجازی در خصوص ایجاد کتابخانه مجازی و نقش آن در آموزش مجازی و همچنین منابع موجود در این کتابخانه‌ها می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - پیمایشی است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. جامعه پژوهش شامل 19 مرکز آموزش مجازی دانشگاه‌های شهر تهران بوده است. در بین 19 مرکز، از 5 مرکز به روش تصادفی ساده نمونه‌گیری به‌عمل آمد. حجم نمونه دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران، 360 نفر تعیین شد. روش گردآوری داده‌ها به‌صورت آنلاین و حضوری انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی در نرم افزارهای SPSS 18 و اکسل تحلیل گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که دیدگاه مدیران و دانشجویان در برخی موارد مربوط به رسالت و خدمات کتابخانه مجازی مشابه و در برخی موارد متفاوت از یکدیگر بوده است. اغلب مدیران یکی از دلایل راه اندازی سیستم آموزش مجازی را آموزش مادام العمر افراد دانسته و علت عدم استفاده افراد از کتابخانه مجازی را، عدم دانش کافی راجع به کتابخانه مجازی دانسته اند. مدیران و دانشجویان، بهترین فرمت منابع در کتابخانه مجازی را فرمت PDF می‌دانستند. نتیجه گیری: از اساسی‌ترین وظایف کتابخانه مجازی، آموزش مادام العمر و توانمند سازی کاربران در جهت تامین نیازهای اطلاعاتی و آموزشی می‌باشد. اصلی‌ترین علت عدم راه‌اندازی کتابخانه‌های مجازی، عدم دانش کافی راجع به کتابخانه مجازی بوده است.

متن کامل [PDF 244 kb]   (3207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/12/20 | پذیرش: 1394/2/8 | انتشار: 1394/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb