چکیده سابقه و اهداف: کتابخانه یکی از عناصر اساسی در مراکز آموزشی و دانشگاهها می باشد که نقش آن برآورده کردن نیازهای اطلاعاتی و آموزشی دانشجویان است. آموزش مجازی نیز از این امر مستثنی نیست و وجود کتابخانه مجازی بهعنوان پشتیبانی مهم برای برنامههای آموزشی مجازی میباشد. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه مدیران و دانشجویان مراکز آموزش مجازی در خصوص ایجاد کتابخانه مجازی و نقش آن در آموزش مجازی و همچنین منابع موجود در این کتابخانهها می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - پیمایشی است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. جامعه پژوهش شامل 19 مرکز آموزش مجازی دانشگاههای شهر تهران بوده است. در بین 19 مرکز، از 5 مرکز به روش تصادفی ساده نمونهگیری بهعمل آمد. حجم نمونه دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران، 360 نفر تعیین شد. روش گردآوری دادهها بهصورت آنلاین و حضوری انجام گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در نرم افزارهای SPSS 18 و اکسل تحلیل گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که دیدگاه مدیران و دانشجویان در برخی موارد مربوط به رسالت و خدمات کتابخانه مجازی مشابه و در برخی موارد متفاوت از یکدیگر بوده است. اغلب مدیران یکی از دلایل راه اندازی سیستم آموزش مجازی را آموزش مادام العمر افراد دانسته و علت عدم استفاده افراد از کتابخانه مجازی را، عدم دانش کافی راجع به کتابخانه مجازی دانسته اند. مدیران و دانشجویان، بهترین فرمت منابع در کتابخانه مجازی را فرمت PDF میدانستند. نتیجه گیری: از اساسیترین وظایف کتابخانه مجازی، آموزش مادام العمر و توانمند سازی کاربران در جهت تامین نیازهای اطلاعاتی و آموزشی میباشد. اصلیترین علت عدم راهاندازی کتابخانههای مجازی، عدم دانش کافی راجع به کتابخانه مجازی بوده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |