دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 57-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده پرستاری و مامائی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، masoumehdelaram@yahoo.com
چکیده:   (17366 مشاهده)

چکیده

سابقه و اهداف: خلاقیت جزء ضروری مراقبت‌های پرستاری است، لذا توسعه خلاقیت به عنوان یک اولویت در آموزش پرستاری مطرح است. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه‌کشی مفهومی و سنتی بر میزان خلاقیت دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 70 نفر از دانشجویان ترم اول دانشکده پرستاری و مامایی تهران در مرکز مهارت‌های بالینی انجام شد. دانشجویان به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی در گروه آزمون به روش نقشه‌کشی مفهومی و در گروه کنترل به روش متداول ارائه شد. جمع‌آوری داده‌ها با پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون خلاقیت عابدی در ابتدا و چهار هفته پس از آخرین جلسه آموزش انجام شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS- V21در سطح معنی‌داری 05/0> Pتجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: قبل از آموزش، میانگین و انحراف معیار نمره کل خلاقیت در گروه نقشه‌کشی مفهومی 4/7±1/126 و در گروه سنتی 2/5±2/128بود و تفاوت دو گروه معنی‌دار نبود (07/0=P)، اما پس از آموزش تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده شد ]3/7±8/157 در گروه نقشه‌کشی مفهومی و 1/5±1/138 در گروه سنتی ، 01/0=P‍[. این تفاوت در تمامی مؤلفه‌ها معنی‌دار بود (01/0=P). نتیجه‌گیری: خلاقیت دانشجویان پرستاری در هر دو گروه نسبت به قبل از آموزش ارتقا یافته بود و تأثیر روش نقشه‌کشی مفهومی بسیار بیشتر از روش سنتی بود. لزوم انجام تحقیقات بیشتر در مدت زمان طولانی تر و برای سایر دروس می‌تواند به تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد کمک نماید.

متن کامل [PDF 199 kb]   (3402 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1393/10/15 | پذیرش: 1393/10/15 | انتشار: 1393/10/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.