دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 56-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران ، jamal_ashoori@yahoo.com
چکیده:   (19386 مشاهده)
چکیده سابقه و اهداف: طرحواره درمانی به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی مهم، برای درمان اختلالات شناختی طراحی شده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش طرحواره درمانی بر کاهش علائم اختلال اضطراب و افسردگی دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش طولی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دختر دانشکده پرستاری و مامایی مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بودند. در مجموع 40 دانشجوی دختر مبتلا به اختلال اضطراب و افسردگی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 دانشجو) طرحواره درمانی و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه‌ای با روش طرحواره درمانی آموزش دید. همه گروه‌‌ها پرسشنامه‌های اضطراب کتل و افسردگی بک را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه تکمیل کردند. داده ها با روش کوواریانس چند متغیره (مانکووا) تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که علائم اختلال اضطراب و افسردگی گروه آزمایش برخلاف گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری 2 ماهه به طور معناداری کاهش یافته است (05/0>p). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد طرحواره درمانی روش موثری برای کاهش علائم اختلال اضطراب و افسردگی دانشجویان دختر بود؛ بنابراین مشاوران و درمانگران برای کاهش علائم اختلال اضطراب و افسردگی می‌توانند از طرحواره درمانی استفاده کنند.
متن کامل [PDF 178 kb]   (4083 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي
دریافت: 1393/9/19 | پذیرش: 1394/1/15 | انتشار: 1394/3/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.