دوره 2، شماره 2 - ( پاييز و زمستان 1386 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 47-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (35731 مشاهده)

اهداف : آموزش بالینی فرآیندی پویاست که سهمی مهم در تربیت پرستارانی با کفایت و کار آمد ایفا می­کند. اهمیت آموزش پرستاری بالینی مطلوب در توسعه فردی ، حرفه ای و مهارت های بالینی غیر قابل انکار است. در آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری عمدتا با مشکلاتی مواجه می باشند. بدون تردید، اولین گام برای کاهش معضلات آموزش بالینی ، شناخت این مشکلات است. یکی از بهترین و قابل اعتمادترین منابع جهت بررسی مشکلات آموزش بالینی، خود دانشجویان هستند ، چرا که حضور و تعاملی مستقیم و بی واسطه با موضوعات مرتبط با آموزش بالینی دارند. در این پژوهش بر آن شدیم که مشکلات آموزش بالینی را از دیدگاه دانشجویان پرستاری سال­ سوم و چهارم دانشکده پرستاری و مامایی قم در سال 1387 بررسی کنیم.

روش بررسی : این پژوهش یک نوع مطالعه توصیفی است، تعداد 53 نفر از دانشجویان سال­ سوم و چهارم مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی قم، جهت پاسخ به پرسشنامه طراحی شده مربوط به بررسی مشکلات آموزش بالینی پرستاری مشتمل بر 5 حیطه و 31 سوال، شرکت کردند. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه15) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج: مهمترین مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری شامل مقولات سابقه بالینی کافی در نزد مربیان پرستاری (34%) ، اطلاع نحوه ارزشیابی به دانشجو در شروع کار آموزی(4/26%) ، تقویت اعتماد به نفس دانشجو در محیط بالین(5/24%) بودند. کم اهمیت ترین مقولات به ترتیب شامل هماهنگی اهداف آموزشی و انتظارات پرسنل بخش(9/50%) ، امکانات رفاهی بخش(2/47%) ، استفاده از وسایل کمک آموزشی درمحیط بالینی و وجود انگیزه کافی در محیط برای اشتغال در حرفه پرستاری در آینده (3/45%) گزارش گردید.

نتیجه گیری : با تعیین و تبیین اهداف آموزشی و هماهنگ کردن آنها با انتظارات پرسنل و فراهم نمودن امکانات رفاهی و آموزشی بخش­های بالینی، می­توان بسیاری از مشکلات عمده­ آنها را رفع نمود.

  

متن کامل [PDF 131 kb]   (4470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1390/12/2 | انتشار: 1386/10/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.