دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 11-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emami Maybodi M, Mirzaei M, Farajkhoda T, Soltani-Arabshahi K. Development of a questionnaire to assess the factors associated with clinical learning of nursing students: A Delphi study. jmed 2015; 9 (4) :2-11
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-451-fa.html
امامی میبدی مهناز، میرزایی مسعود، فرج خدا تهمینه، سلطانی عربشاهی کامران. طراحی پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه دلفی. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1393; 9 (4) :2-11

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-451-fa.html


فوق دکتری مشاوره و درمان بیماری‌های مزمن، مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، masoudmirzaei@yahoo.com
چکیده:   (23078 مشاهده)

  سابقه و اهداف: وجود عوامل بازدارنده در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری باعث فاصله زیادی بین وضعیت مطلوب و وضع موجود در عملکرد دانش آموختگان این رشته شده است. با توجه به فقدان ابزاری جامع و معتبر در راستای شناخت این عوامل در ایران، پژوهش حاضر با هدف طراحی پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.

  روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر به روش دلفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسری و آزاد استان یزد در سال 1392 انجام شد. گروه‌های عضو پانل متخصصین (شامل مسئولین آموزش دانشجویان در دانشکده‌های پرستاری، مربیان بالینی پرستاری، پرسنل پرستاری مسئول آموزش دانشجویان در بالین و دانشجویان سال سوم و چهارم پرستاری) به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند که نمونه‌گیری در گروه مسئولین به روش سرشماری و در سایر گروه‌ها به روش تصادفی ساده انجام و حجم نمونه در مجموع 48 نفر تعیین گردید که در نهایت 41 نفر شرکت در پژوهش را پذیرفتند . ابزار گردآوری داده‌ها در دور اول دلفی پرسشنامه‌ای ساختارمند با 82 گویه و یک سوال باز پاسخ جهت پیشنهادات تکمیلی بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) در نرم افزار SPSS 17.0 تحلیل گردید و طبق فرآیند دلفی، درصد توافق با حیطه‌‌ها و گویه‌های پرسشنامه تا رسیدن به اجماع 75 درصد و بیشتر بررسی شد .

  یافته ها: طی دو دور دلفی اجماع برروی گویه های پرسشنامه حاصل شد و درصد توافق اعضاء پانل متخصصین در پرسشنامه نهایی 85/79 بدست آمد. پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری با 89 گویه در هفت حیطه (و درصد توافق) برنام ه آموزشی ( 94/79%)، ارزشیابی (21/76%)، منابع و مقررات محیط بالین (17/81%)، ارتباطات حرفه ای (25/81%)، مربی بالینی (62/82%)، روش های یاددهی و یادگیری (25/81%) و دانشجو (91/81%) به تصویب اعضاء پانل متخصصین رسید .

  نتیجه گیری: پرسشنامه عوامل مرتبط با یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری مشتمل بر حیطه‌های متعدد، با احتساب اجماع 85/79 درصد اعضاء پانل متخصصین ، بعد از مراحل روانسنجی و هنجاریابی می­تواند پرسشنامه ای جامع و معتبر برای ارزیابی‌های مداوم آموزش بالینی و شناسایی نقاط ضعف و چالش های موجود در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری ایران باشد.

 

متن کامل [PDF 197 kb]   (4521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1393/6/24 | پذیرش: 1393/10/15 | انتشار: 1393/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb