علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، samira_bsh2@yahoo.com
چکیده: (18036 مشاهده)
سابقه و اهداف: امتحانات عملی در ارزیابی توانمندیهای دانشجویان مهم هستند و بسیاری از اساتید از راهکارهای ارزیابی کنونی رضایت ندارند، اما اقدامات معدودی برای اصلاح روشهای ارزشیابی سنتی صورت گرفته است. این مطالعه بهمنظور مقایسه مهارت بالینی و رضایتمندی دانشجویان دندانپزشکی به روش سنتی و آسکی انجام شد.
روش بررسی: 30 نفر از دانشجویان دندانپزشکی توسط سؤالات سنتی و آسکی که با همکاری متخصصان بیماریهای دهان و آموزش پزشکی طراحی و موازی شدند ارزیابی گردیدند. دانشجویان تحت آزمون بیماریهای دهان عملی یک به صورت کتبی (10سؤال تشریحی) و سپس آسکی (10 ایستگاه) قرار گرفتند و برگه نظرسنجی را تکمیل کردند. دادههای مطالعه توسط نرمافزار SPSS 18 و آزمونهای Mann-Whitney Test و T Test و کای دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل آماری شدند.
یافتهها: در شیوه آسکی نمره سؤالات حیطه شناختی و روان حرکتی به ترتیب به طرز معنیداری بالاتر و پائین تر از سنتی بود و روش آسکی بیشتر از روش سنتی تداعیکننده شرایط عملی و استرسزاتر بود.
نتیجهگیری: علیرغم اینکه روشهای سنتی، با اهداف آموزش پزشکی تناسب ندارند اما اکثر دانشکدهها از این روش استفاده میکنند. با توجه به ویژگیهای ارزشیابی ساختاریافته عینی توصیه میگردد که این شیوه در تمام گروههای آموزشی دندانپزشکی بکار رود
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
دندانپزشكي دریافت: 1393/5/4 | پذیرش: 1393/9/5 | انتشار: 1393/10/6