دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 71-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، dehdarit@yahoo.com
چکیده:   (16918 مشاهده)

  سابقه و اهداف: کیفیت تحقیق در دوره دکتری زمانی افزایش می‌یابد که اساتید راهنما بدانند دانشجویان چه انتظاراتی از آن‌ها دارند. هدف مطالعه حاضر تبیین انتظارات دانشجویان دکتری از اساتید راهنما در انجام رساله دکتری در قالب یک تحلیل محتوای کیفی (از نوع قراردادی) می باشد.

  روش بررسی : تحقیق با طراحی کیفی بر روی 22 دانشجوی دکتری فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1393 با استفاده از نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انجام شد . داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختارمند جمع‌آوری و به روش تجزیه‌وتحلیل محتوایی (از نوع قراردادی) تحلیل شدند. کلیه مصاحبه‌ها ضبط و پیاده شد و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت .

  یافته‌ها: پس از تحلیل و کدبندی اطلاعات، 3 مضمون اصلی شامل حمایت علمی (با 6 طبقه شامل کمک به انتخاب موضوع، آماده‌سازی و ثبت پروپوزال، جمع‌آوری داده‌ها‏، نگارش رساله و دفاع از آن، فرایند پذیرش مقاله و مهارت‌های علمی مورد نیاز)، حمایت عاطفی- اجتماعی (با 5 طبقه شامل رابطه استاد-دانشجو، توقعات عمومی از استاد راهنما، ویژگی‌های شخصیتی استاد راهنما، مهارت های شناختی- عاطفی مورد نیاز استاد راهنما و فعالیت‌های اجتماعی مرتبط با رساله ) و آماده‌سازی شرایط و امکانات مورد نیاز (با 2 زیر طبقه شامل حمایت مالی و دسترسی به منابع و امکانات داخل و خارج از دانشگاه) به‌عنوان انتظارات دانشجویان از اساتید راهنما ظهور یافتند.

  نتیجه گیری: دانشجویان دکتری در روند انجام رساله به حمایت علمی، عاطفی، اجتماعی و مادی استاد راهنمای خود نیاز دارند. این انتظارات باید به اطلاع اساتید رسانیده شود.

 

متن کامل [PDF 254 kb]   (2831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1393/4/25 | پذیرش: 1393/11/13 | انتشار: 1393/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.