مقدمه : .یکی از عوامل مهمی که می تواند موجب افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شود، داشتن مهارتهای مطالعه و یادگیری است.بیشتردانشجویان برای مطالعه و یادگیری کوشش زیادی می کنند اما چون در مهارت مطالعه و یادگیری ضعیف هستند بسیاری ازکوششهای آنها به هدر می رود .پژوهش حاضر در این راستا با هدف مقایسه دانشجویان موفق و ناموفق از نظر شیوه های مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است .
روش بررسی : این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است .جامعه این پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد تشکیل می دادند که از میان آنها ده درصد از دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی ( پرستاری ، مامایی ) سالهای دوم ، سوم و چهارم که بالاترین و پایین ترین معدل دانشگاهی داشتند به عنوان دانشجویان موفق(46: n ) و ناموفق (45: n ) به صورت سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامۀ محقق ساخته که روایی آن( توسط سه نفر از متخصصین یادگیری )وپایایی آن از طریق آزمون – آزمون مجدد به فاصله دو هفته برروی 30 نفرازدانشجویان(765/.= r ) موردتأیید قرار گرفته بود جمع آوری شد.اطلاعات به دست آمده بااستفاده ازروش آزمون
معنی دار بودن تفاوت میانگین های دوگروه مستقل وهمبستگی پیرسون وبه وسیله نرم افزار SPSS موردتجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج : نتایج به دست آمده نشان داد که بین دانشجویان موفق (یعنی دانشجویانی که از نظر معدل کل دانشگاهی جزو ده درصد بالا بودند)ودانشجویان ناموفق (یعنی دانشجویانی که از نظر معدل کل دانشگاهی جزو ده درصد پایین بودند)از نظرمعدل دیپلم (21/17 در برابر 39/13 ) و معدل دانشگاهی(18 در برابر 74/11) تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد.همچنین دانشجویان موفق در مقایسه با دانشجویان ناموفق علاوه بر این که شیوه های موثرتری برای مطالعه ویادگیری (استفاده از روش پس ختام ، سازمان دادن مطالب ، خواندن فعال ، طرح سئوال و خواندن برای یافتن پاسخ ) به کار می برند،از عادات تحصیلی (برنامه ریزی درسی ، حضور فعال در کلاس درس ، مطالعه قبل از حضور در کلاس ، مطالعه بعداز تدریس ) بهتری برخوردارند. مقایسه دانشجویان موفق و نا موفق پزشکی وغیر پزشکی از نظر شیوه های مطالعه و معدل دیپلم از دیگر یافته های این پژوهش بود .
نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش ، ضرورت آموزش مهارتهای مؤ ثر مطالعه ویادگیری به دانشجویان به ویژه دانشجویانی که با افت یا شکست تحصیلی مواجهند کاملاً محسوس است و به عنوان یک اقدام مهم آموزشی پیشنهاد می شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |