دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 48-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، ali.poursanati@gmail.com
چکیده:   (17269 مشاهده)

سابقه و اهداف: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اساتید به عنوان عناصر اصلی در آموزش و پژوهش شناخته می‌شوند، بنا بر این،یکی از راه‏های کنترل کیفی در نظام آموزش پزشکی، ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی از نظر کیفیت تدریس و تعاملات آموزشی آنان است. مطالعه فعلی با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت فعلی تدریس اساتید در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.

روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی که توسط مرکز مطالعات و آموزش پزشکی دانشگاه طراحی شده بود، نگرش دانشجویان نسبت به ویژگی‌های آموزشی و تدریس اساتید مورد بررسی قرار گرفت. سپس نمرات پایان ترم و معدل کل دانشجویان به طور خودکار از پایگاه داده دانشگاه فراخوانی و با پرسشنامه‌ها در پایگاه داده پرتال آموزش الکترونیکی ثبت شد، سپس داده‌ها با نرم افزار SPSS 19 و آزمون‌هایتی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: از مجموع 7 دانشکده مختلف، جمعاً 827 نفر وارد این مطالعه شدند. میانگین نمره کلی نگرش ۱۶/۴ از 5 بود که نشان از رضایت بالای دانشجویان از عناصر سازنده شاخص تدریس اساتید داشت. در میان دانشکده‌ها، آموزشکده فوریت‌های پزشکی بالاترین نمره میانگین (و بالاترین متوسط نمره) را در بین سایر دانشکده‌ها داشت. همچنین میان نمره نگرش در دو جنس تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0 P< ).

نتیجه‌گیری: ارزشیابی اساتید زمینه‌ای را برای رقابت، انتخاب برترین اساتید از دیدگاه دانشجویان و کمک به دانشجویان سال‌های بعد جهت انتخاب استاد خود فراهم می‌آورد. این ارزشیابی را صرفاً نباید از نمرات نظرسنجی دانشجویان به دست آورد و باید با فراهم آوردن پروتکل‌های مختلف در این مسیر، نمرات دانشجویان را به واقعیت هر استاد نزدیک نمود.

متن کامل [PDF 193 kb]   (2865 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/5/27 | پذیرش: 1392/9/17 | انتشار: 1393/6/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.