دوره 6، شماره 1 - ( زمستان 1390 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 24-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، baghianimoghadam@yahoo.com
چکیده:   (31056 مشاهده)

  سابقه و اهداف : افسردگی اختلال شایعی است که ممکن است هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد ولی برخی افراد جامعه مثل دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی که هر کدام به نحوی در گیر حفظ سلامت جسمی و روانی افراد جامعه هستند به دلیل موقعیت خاص نسبت به این بیماری آسیب پذیرترند. هدف ما از انجام این بررسی سنجش میزان افسردگی دانشجویان موفق و ناموفق دانشکده‌های پرستاری و مامایی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده است.

  روش بررسی : این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی می‌باشد که در سال 1387 بر روی 125 نفر از دانشجویان دانشکده‌های پرستاری و مامایی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است. روش جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌ای در دو بخش است: بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک افراد مورد مطالعه و بخش دوم سؤالات مربوط به سنجش میزان افسردگی بر اساس آزمون Beck بود. از آمار توصیفی در قالب جداول توزیع فراوانی و از آزمون T-Test به منظور بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.

  یافته‌ها : یافته‌های پژوهش نشان داد که از 125 دانشجوی مورد مطالعه 53 نفر (4/42%) دچار درجات مختلفی از افسردگی بودند. در دانشجویان ناموفق دانشکده پرستاری و مامایی بیشترین شیوع افسردگی دیده شد. ارتباط معناداری بین وجود افسردگی و عدم رضایت از رشته تحصیلی (003/0= P ) دانشجویان موفق و ناموفق و همچنین سکونت در خوابگاه در این دانشجویان دیده شد (005/0 = P ). همین‌طور بین دانشجویان ناموفق دانشکده‌های بهداشت و پرستاری و مامایی ارتباط معنادار از نظر وجود افسردگی دیده شد (014/0= P ).

  بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه، افسردگی در بین دانشجویان دانشکده‌های پرستاری و مامایی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد از شیوع بالایی برخوردار است، به همین منظور برنامه ریزی جهت ارائه خدمات مشاوره تحصیلی و روانی جهت پیشگیری از افسردگی در دانشجویان لازم به نظر می‌رسد .

 

متن کامل [PDF 150 kb]   (4630 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1390/11/23 | انتشار: 1390/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.