دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، sh_ mojahed@yahoo.com
چکیده: (27482 مشاهده)
سابقه و اهداف: مشاوره ناکافی اساتید راهنما میتواند دانشجویان را در دستیابی به اهداف آموزشی و حرفهای دچار مشکل نماید و مشاورههای درست حتی فرصتهایی برای رشد تحصیلی و تغییر الگوی رفتاری آنها فراهم نماید؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع این مطالعه با هدف تعیین عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی بر روی 385 نفر از دانشجویان دانشگاه انجام شده است. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه جمع آوری شد. عملکرد اساتید در هر آیتم با استفاده از گزینههای عالی، خوب، متوسط و ضعیف ارزیابی شد. یافتهها: در بررسی دیدگاه دانشجویان مشخص شد که اکثراً ( 8/41%) با ثابت بودن استاد راهنما از ترم اول تا آخر موافق بودند. همچنین از نظر دانشجویان عملکرد اساتید در زمینههای نظارت مستمر، تهیه جدول زمان بندی جهت انجام مشاورههای فردی و یا گروهی با دانشجو، برگزاری جلسات مشاوره طبق جدول زمانبندی، در حد ضعیف، اما عملکرد اساتید در رابطه با راهنمایی قابل قبول دانشجو در زمینه مسائل آموزشی و آشنایی اساتید با قوانین آموزشی، در حد خوب ارزیابی شده بود. توانایی استاد راهنما در برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو و انگیزه و رغبت استاد راهنما به کار راهنمایی دو آیتمی بودند که در اکثر موارد عالی ارزیابی شده بود. بحث و نتیجه گیری: ضرورت دارد اساتید راهنما در اولین ترم تحصیلی دانشجویان را با آئین نامههای آموزشی آشنا نمایند همچنین مسئولین در اجرای برنامههای آموزشی در ارتباط با شرح وظایف اساتید راهنما اقدام جدی به عمل آورند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1390/11/23 | پذیرش: 1390/11/23 | انتشار: 1390/11/26