دوره 19، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 940-932 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی، یزد، ایران. ، drkeshmiri1400@gmail.com
چکیده:   (302 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه به علت افزایش چشمگیر تعداد و نوع اعمال جراحی کم تهاجمی و پیچیده‌تر شدن استفاده از ابزار، تجهیزات و تکنیک‌ها در زمینه لاپاروسکوپی، ضرورت استفاده از روش‌های نوین آموزشی مانند یادگیری مبتنی بر موبایل (M-Learning) دوچندان شده است؛ لذا در این مطالعه فرایند طراحی و تولید اپلیکیشن آموزشی جراح یار لاپاروسکوپی معرفی شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر توسعه‌ای است و در دو فاز انجام شده است. در فاز اول، طراحی نرم‌افزار بعد از تبیین اهداف و محتوای آموزشی در پنل تخصصی انجام شد. در مرحله طراحی، از اصول یادگیری مبتنی بر بازی، پازل، نقشه مفهومی استفاده شد. در فاز دوم برنامه کاربردی الکترونیکی جراح یار توسط متخصصین برنامه نویسی تولید و در پنل تخصصی روایی آن بررسی شد.
یافته‌ها: برنامه کاربردی الکترونیکی جراح یار لاپاراسکوپی باقابلیت اجرا در تلفن همراه هوشمند در 6 پنل اصلی طراحی و تولید شد که شامل پنل چیدمان میز، پنل پازل با روش جورکردنی دو به دو، پنل آزمون با استفاده از سوالات چند گزینه ای تصویری و پنل های نقشه، ابزارشناسی و جراحی‌ها با رویکرد مبتنی بر نقشه های مفهومی و بکارگیری تصاویر متحرک و فیلم‌های کوتاه بود.
نتیجه‌گیری: نتایج حاضر موید تأیید روایی برنامه کاربردی جراح یار در آموزش دانشجویان تکنولوژی جراحی مرتبط با شناسایی ابزارهای اعمال جراحی لاپاراسکوپی و کاربرد آن‌ها است. پیشنهاد می‌شود از برنامه کاربردی الکترونیکی جراح یار به عنوان ابزارهای کمک‌آموزشی در آموزش بالینی و تخصصی رشته های درگیر در جراحی‌های لاپاراسکوپی استفاده شود. 

 
متن کامل [PDF 626 kb]   (140 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: اتاق عمل
دریافت: 1403/6/27 | پذیرش: 1403/9/19 | انتشار: 1403/10/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.