دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (238 مشاهده)
مقدمه: روش یاددهی-یادگیری تلفیقی به ارتقای مهارتهای شناختی دانشجو و بهتبع آن افزایش کیفیت مراقبت کمک می¬کند. این مطالعه باهدف تبیین تجارب یادگیری دانشجویان پرستاری از آموزش فرایند پرستاری به روش یاددهی-یادگیری تلفیقی در طی کارورزی پرستاری انکولوژی انجام گرفت.
روش بررسی: دادههای حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 19 دانشجو که آموزش بالینی پرستاری انکولوژی را به روش تلفیقی گذرانده بودند، به¬روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی تجزیهوتحلیل شد. تجارب مشارکتکنندگان در قالب زیر طبقات و طبقات استخراج گردید.
نتایج: از تحلیل دادهها چهار طبقه شامل یادگیری شناختی پایدار، یادگیری غیر شناختی، کاربرد مفاهیم آموختهشده در موقعیتهای واقعی و پیشنهادهای دانشجویان برای ارتقای یادگیری فرایند پرستاری ظهور یافت.
نتیجهگیری: روش تلفیقی بهعنوان یک روش آموزشی خلاق و دانشجو محور ، بهطور مؤثری مهارتهای شناختی و غیر شناختی را افزایش میدهد و کاربرد عملی مفاهیم آموختهشده را تسهیل میکند. برای تحقق کامل این مزایا، روش تلفیقی باید در سراسر واحدهای آموزش بالینی، از ترمهای پایینتر اجرا شود. بهطور همزمان، بهبود محیطهای آموزش بالینی در دنیای واقعی، نتایج مثبت آموزشی را تسریع میکند و میتواند مهارتهای شناختی و غیر شناختی دانشجو را بهبود بخشد و پایه¬ای برای بهکارگیری مفاهیم آموختهشده در بالین باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1403/4/22 | پذیرش: 1403/6/27 | انتشار: 1403/7/4