دانشکده پرستاری و مامایی، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، z.toghiyani@nm.mui.ac.ir
چکیده: (580 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شیوع بالای حوادث نامطلوب در دوران بارداری و زایمان، مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه مرور روایتی با هدف بررسی چالشهای افشای خبر بد در حوزه مامایی و انواع رویکردهای مداخلهای آموزش انتقال خبر بد انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه به شکل مرور روایتی و با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی شامل Medline, PubMed, Embase, Web of Science, Scopus, CINAHL, IRANDOC, Google scholar, Iranmedex, medlib, Sid, and Mag-Iran با کلید واژههایی شامل خبر بد، مامایی، زایمان، بارداری، اسپایکز(S-P-I-K-E-S) ، آموزش مامایی در محدوده زمانی 1990-2022 انجام گرفت. در نهایت تعداد 20 مقاله کمی و کیفی وارد پژوهش شدند.
نتایج: این مقالات در دو حوزه چالشهای پرسنل بهداشتی در انتقال خبر بد و استراتژیهای مختلف جهت نحوه آموزش انتقال خبر بد مورد بررسی قرار گرفتند. در مطالعات مختلف برای آموزش انتقال خبر بد از تکنیکهای مختلف از جمله پروتکل اسپایکز، روش ABCDE، بیمار شبیه سازی شده یا Mini-CEX، در آموزش انتقال خبر بد در حوزههای مختلف مامایی از جمله شکست IVF، مرگ داخل رحمی و ... استفاده شده بود. استفاده از کارتهای برخورد بالینی یا CECsها، آزمونهای آسکی و Mini-CEX تکنیکهایی هستند که برای ارزشیابی دانشجویان مورد استفاده قرار گرفته بودند.
نتیجهگیری: انتقال مناسب خبر بد از چالشهای پرسنل بهداشتی و درمانی است. استفاده از تکنیکهای آموزشی مناسب به دانشجویان و پرسنل درمانی میتواند پیامدهای منفی ناشی از انتقال نامناسب اخبار بد را کاهش دهد.
نوع مطالعه:
مروري |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1402/2/9 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار: 1402/9/4