دانشکده پیراپزشکی، گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران ، fatemebahador@gmail.com
چکیده: (714 مشاهده)
مقدمه: آزمونها یکی از روشهایی هستند که در دانشگاهها برای سنجش و ارزیابی آموختههای دانشجویان مورد استفاده قرار میگیرند. آزمونهای الکترونیکی و سنتی، نقاط قوت و ضعف منحصر به خود را دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهای دو روش برگزاری آزمونهای الکترونیکی و سنتی از دیدگاه دانشجویان در دانشکده پیراپزشکی و بهداشت شهرستان فردوس میباشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت مقطعی- تحلیلی انجام گردید. برای این تحقیق 201 دانشجو شرکت داشتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساختهای که روایی و پایایی 74/0 آن مورد تأیید صاحب نظران قرارگرفت، دادهها با استفاده از نرمافزار STATA نسخه 13و بهره گیری از روشهای توصیفی و تحلیلی آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
نتایج: نتایج حاصل از این مطالعه نشانداد که بین رضایتمندی دانشجویان از آزمون سنتی و الکترونیکی تفاوت معنی داری وجود دارد (P<0/05). و رضایت از آزمونهای سنتی بیشتر از الکترونیکی است. همچنین ارتباط معنی داری بین سطح رضایت دانشجویان با ترم تحصیلی در آزمونهای سنتی وجود دارد (P<0/05) بطوری که میانگین سطح رضایت دانشجویان ترمهای بالاتر بیشتراست.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از مطالعه، رضایتمندی دانشجویان از آزمون سنتی بیشتر از آزمون الکترونیکی بودهاست لذا پیشنهاد میگردد، مؤسسات آموزشی، اقدامات و برنامهریزیهای لازم را در جهت کسب رضایت دانشجویان از آزمونهای الکترونیکی و رفع مشکلات این آزمونها انجام دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/12/3 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/9/4