دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز مطالعه و توسعه آموزش پزشکی اصفهان ، ms.shakour@gmail.com
چکیده:   (21295 مشاهده)

سابقه و اهداف : اهمیت بهداشت باروری در توسعه کشورها باعث شده است تا بسیاری از کشورها اقدام به تأسیس رشته تخصصی بهداشت باروری در مقطع کارشناسی ارشد نمایند. در کشور ایران در حال حاضر این رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد. هدف مطالعه نیازسنجی برنامه درسی کارشناسی ارشد بهداشت باروری بود.

روش بررسی: پژوهش به روش دلفی انجام شد که در آن از 15 نفر از متخصصین بهداشت باروری از سراسر کشور نظرخواهی شد. ابتدا فهرست اولیه از نیازهای آموزشی برای هر یک از وظایف تعریف شده قبلی تهیه شد و سپس از متخصصین خواسته شد در دور اول وجود نیاز آموزشی را تأیید کنند و نیازهای جدید اضافه کنند. سپس در دور دوم بر اساس اهمیت از 5، نمره دادند و اولویت بندی کردند.

یافته‌ها: نتیجه دو دور دلفی اجماع بر 165 نیاز آموزشی بود که برای 45 وظیفه تعریف شده در کارشناسی ارشد بهداشت باروری تنظیم شد. در اولویت‌بندی همگی میانگین نمره اهمیت بالاتر از 3 داشتند. از آنجایی که در دور اول دلفی نیازهای آموزشی استخراجی بعضی وظایف تعریف شده تکراری شدند، جهت پیشگیری از تکرار و هم‌پوشانی، وظایف شبیه به هم یک‌جا گذاشته شد و سپس نیازهای آموزشی آن‌ها مرتب شدند.

نتیجه‌گیری: از آنجا که نیازهای بهداشت باروری هر جامعه مختص به همان جامعه است در نیازهای آموزشی استخراج شده به تفاوت‌های فرهنگی، مشاوره و آموزش، نقش مردان و رشد جمعیت در دو سر طیف سنی توجه شد. لذا امید است این نیازسنجی در راستای داشتن برنامه درسی بومی و مختص ایران گامی مؤثر در پیشبرد جامعه به سوی سلامت باشد.

متن کامل [PDF 212 kb]   (5411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/6/20 | پذیرش: 1392/7/15 | انتشار: 1392/7/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.