دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، ahoseinpoor91@gmail.com
چکیده: (1290 مشاهده)
مقدمه: آموزش ایمنی بیمار و اصول تعهدحرفه ای به عنوان مهمترین مهارت در سیستمهای آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار میگیرد. بنابراین این مطالعه باهدف تعیین ارتباط بین پایبندی به منش بین حرفهای (Interprofessional professionalism) و درک نسبت به ایمنی بیمار و تعهدحرفه ای در بین اعضای تیم جراحی در یکی از بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم انجامشده است.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. شرکتکنندگان 108 نفر از پرسنل شاغل در اتاق عمل و دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در عرصه بودند که بهصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند. در این مطالعه از دو پرسشنامه "ارزیابی منش بین حرفهای" و " پرسشنامه درک نسبت به ایمنی بیمار" استفاده شد. دادهها با استفاده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روشهای آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و تجزیهوتحلیل ﺷﺪﻧﺪ.
نتایج: نتایج آزمون رگرسیون نشان داد همه حیطههای منش بین حرفهای بر درک شرکتکنندگان نسبت به ایمنی بیمار بهطور معنیداری تأثیرگذار است (05/0p<). آزمون پیرسون نشان داد بین نمرات حیطه فرهنگ ایمنی در پرسشنامه درک ایمنی نسبت به بیمار و نمرات حیطههای منش بین حرفهای ارتباط معنیداری وجود داشت (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین نمرات پایبندی افراد به اصول منش بین حرفهای و درک آنها نسبت به ایمنی بیمار وجود دارد. بنابراین میتوان گفت توسعه توانمندیهای منش بین حرفه ای اعضای تیم سلامت بهویژه بهصورت معنیداری میتواند درک آنها را نسبت به رعایت اصول ایمنی افزایش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/4/4 | پذیرش: 1401/5/30 | انتشار: 1401/6/27