دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 284-276 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دکترای تخصصی آموزش پزشکی، مرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران ، najafipourse94@gmail.com
چکیده:   (1024 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان نقش مهمی در شناخت مشکلات و بهبود سطح کیفی آموزش دارد. این مطالعه با هدف ارزشیابی آموزش بالینی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بر اساس استاندارد­های آموزش بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر به روش سرشماری بر روی 100 نفر از کارورزان، کارآموزان پزشکی اجرا شد. ابزار جمع­‌آوری اطلاعات، چهار پرسشنامه حاوی 51 سؤال درخصوص استاندارد­های آموزش درمانگاهی، راند­های آموزشی، گزارش صبحگاهی و گراندراند منطبق با استاندارد­های آموزش بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن با تعیین آلفای کرونباخ انجام شد. با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 داده­‌ها تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: یافته­‌ها نشان داد، از نظر دانشجویان کارورز راند آموزشی با 3/87 درصد بیشترین امتیاز و گزارش صبحگاهی با 5/46 درصد پایین‌ترین امتیاز را کسب کردند. آزمون­‌های آماری نشان داد بین دانشجویان کارورز و کارآموز از لحاظ امتیاز داده شده به استاندارد­های گراندراند و راند آموزشی تفاوت معنی‌­دار وجود داشت (05/0> P). ازدیدگاه دانشجویان این مطالعه، راند آموزشی بطور نسبی وضعیت مطلوبی درمقایسه با استاندارد­های اعلامی وزارت بهداشت داشت.
نتیجه‌گیری: برخی مداخلات آموزشی برای رعایت بهتر استاندارد­های آموزش بالینی وزارت بهداشت ضروری می‌­باشد.

 
متن کامل [PDF 701 kb]   (355 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/7/17 | پذیرش: 1400/10/25 | انتشار: 1400/11/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.