گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، keshmiri1395@gmail.com
چکیده: (1456 مشاهده)
مدیران آموزشی میتوانند با جلب مشارکت اعضای هیأت علمی بهبود روند مدیریت دانشگاهها را تسهیل کنند. آنها نقش مهمی در هدایت فرایندهای تغییر در سیستمهای آموزشی دارند و میتوانند از طریق ایجاد جو انگیزشی، بهبود کیفیت آموزش و رشد برنامههای توسعهای را در دانشگاهها هدایت میکنند. از مدیران آموزشی میتوان به عنوان مهمترین عامل هدایت جریانهای اصلی آموزش، نام برد که در ایجاد انگیزه اعضای هیأت علمی در ارتقای عملکرد خود و سیستم آموزشی مؤثر هستند. حساسیت فعالیتهای آموزشی و پیچیدگی مأموریتهای دانشگاهها، لزوم پاسخگویی به انتظارات، پایش نظام مدیریتی در سیستمهای آموزشی، ارزشیابی عملکرد مدیران و ارائه بازخورد به آنها را بیش از پیش ضروری کرده است. بنابراین میتوان گفت ارزشیابی در دانشگاهها یک اقدام راهبردی محسوب میشود و مدیران نظام آموزشی در فرایند رهبری آموزشی نیازمند شناخت نقاط ضعف و قوت خود و برنامهریزی مبتنی بر نتایج ارزشیابی هستند، لذا ضرورت دارد علاوه بر توانمندسازی عملکرد مدیران، برنامهریزی جهت پایش، ارائه بازخورد و بهبود عملکرد آنها در سیستمهای آموزشی به صورت تکوینی مورد توجه قرار گیرد. در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با هدف استقرار نظام جامع ارزشیابی، ارزشیابی مدیران آموزشی براساس رویکرد بازخورد چند منبعی طراحی و اجرا شد. ارزشیابی مدیران از دیدگاه ذینفعان مختلف شامل مدیران بالادستی در سطح دانشکده و معاونت آموزشی و زیردستان شامل اعضای هیأت علمی طراحی شده است. ارزیابی با استفاده از فرمهای نظرسنجی در دو حیطه رفتار حرفهای و رفتار مدیریتی انجام میشود. بازخورد نتایج به صورت کارنامه ارزشیابی عملکرد به مدیران آموزشی ارسال میگردد.
نوع مطالعه:
دانش پژوهی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/6/6 | پذیرش: 1400/8/15 | انتشار: 1400/11/17