دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 76-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. ، parvaneh.tay@gmail.com
چکیده:   (1360 مشاهده)
مقدمه: یکی از بخش­های مهم دوران تحصیلات تکمیلی نگارش پایان­نامه است که جنبه آموزشی و پژوهشی داشته و برای دانشجو و اساتید تجربه­ای منحصر به­ فرد می­باشد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان در روند نگارش پایان­نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوای قراردادی در سال 1398 انجام شد. با روش نمونه‌گیری هدفمند 12 استاد شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تجربه مشارکت در پایان­نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان استاد راهنما انتخاب و با آنان مصاحبه نیمه ساختارمند به­عمل آمد. مصاحبه‌ها ضبط، دست‌نویس و با روش تحلیل محتوی قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: از تحلیل داده­ها چهار طبقه 1) آماده­نبودن دانشجو، 2) اولویت­نداشتن تحصیل، 3) کار گروهی ضعیف و 4) مشکلات اجرائی در رابطه با تجارب مشارکت­کنندگان در روند نگارش پایان­نامه استخراج گردید.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های مطالعه و نقش مهم اساتید و دانشجویان در روند نگارش پایان­نامه ایجاد آمادگی و درگیر شدن بیشتر دانشجویان با روند نگارش پایان­نامه، برنامه­ریزی جهت هماهنگی بین بخش­های مختلف، تقویت روحیه کار گروهی و بهبود سیاست­ها جهت ارتقاء روند نگارش پایان­نامه پیشنهاد می­گردد.
متن کامل [PDF 690 kb]   (477 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/29 | پذیرش: 1400/2/21 | انتشار: 1400/3/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.