دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 27-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دکتری سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه سنجش واندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، salimy28@yahoo.com
چکیده:   (2929 مشاهده)
مقدمه: امروزه پذیرش دانشجویان دوره‌های تخصصی علوم پزشکی، با چالش‌هایی مواجه شده است، با توجه به اهمیت ویژه وظایف و رسالت پزشکان و لزوم انتخابی دقیق در پذیرش آنان، هدف پژوهش حاضر، تعیین سهم عملکرد دانشگاهی و عوامل شناختی در پذیرش دانشجویان در دوره‌های تخصص دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی، از نوع مطالعات مقطعی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه داوطلبان آزمون تخصص سال 1397 دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. نمونه به روش خوشه‌ای تصادفی از دو گروه زنان و زایمان و روانپزشکی انتخاب شد. تعداد اعضای این دو گروه، 1096 بود که نمرات آنها در متغیرهای معدل، نمره پیش‌کارورزی و نمرات آزمون‌های شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزارهای پژوهش، آزمون تفکر تحلیلی کالیفرنیا،‌ آزمون تفکر منطقی واتسون گلیزر و آزمون درک مطلب از مجموعه آزمون‌های استعداد بود. پایایی این آزمون‌ها به روش آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر به ترتیب برابر با 79/0،‌ 76/0 و 80/0 به دست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و R تحلیل شد و جهت پاسخ به سؤالات پژوهش از آزمون‌های رگرسیون لجستیک، رگرسیون گام به گام، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی مستقل استفاده شد.
نتایج: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که متغیرهای معدل دوره قبل (0001/0 = P؛ 59/8 < t)، نمره آزمون پیش‌کارورزی (0001/0 = P؛ 45/7 < t) و نمره آزمونهای شناختی (0001/0 = P؛ 48/4 < t) نقش معناداری در پیش‌بینی عملکرد داوطلبان در آزمون ورودی دوره‌های تخصص دارند. همچنین این متغیرها توانستند وضعیت پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان در دوره‌های تخصصی را پیش‌بینی نمایند (0001/0 = P؛ 63/630 = ). نتایج مربوط به آزمون تی مستقل نشان داد که بین عملکرد زنان و مردان در آزمون ورودی تخصص (0001/0 = P؛ 91/4 < t)، معدل (0001/0 = P؛ 67/4 < t)، و آزمون‌های شناختی (038/0 = P؛ 08/2- < t) تفاوت معنی‌دار وجود دارد.
نتیجه‌گیری: توانایی شناختی داوطلبان دوره‌های تخصص دانشگاه‎های علوم پزشکی و عملکرد تحصیلی قبلی آنان، مهم‌ترین پیش‌بین‌های موفقیت در آزمون ورودی و پذیرش در دانشگاه هستند. لذا لازم است، علاوه بر آزمون‌های ورودی و عملکرد دوره‌های قبلی سایر شایستگی‌های ضروری برای دانشجویان علوم پزشکی همچون مهارت‌های تفکر تحلیلی، تفکر منطقی، حل مسأله و توان تصمیم‌گیری در سنجش‌های ورودی آنان مدنظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 818 kb]   (564 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1398/11/10 | پذیرش: 1398/12/13 | انتشار: 1399/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.