دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 128-116 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی مقطع دکترا، دفتر توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان شهید رهنمون، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (2768 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این که آموزش مجازی، مدت کوتاهی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی و به ویژه دانشگاه شهید صدوقی یزد راه‌اندازی شده است، در مراحل ابتدایی به سر می‌برد. درباره آثار احتمالی این دوره، هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست تا بتوان موانع و مشکلات احتمالی پیش‌رو را شناخت و یا از برکات آن به نحو احسن استفاده کرد. در مطالعه حاضر، پژوهشگران درصدد برآمدند تا با استفاده از روش کیفی به تبیین تجارب و دیدگاه‌های ذی‌نفعان جهت استخراج چالش‌های آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بپردازند.
روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. جامعه آماری مصاحبه شوندگان، اساتید و دانشجویانی بودند که در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، تجربه تدریس و شرکت در چنین دوره‌هایی را داشته‌اند (15 نفر). جمع‌آوری داده‌ها از اردیبهشت ماه 1397 تا فروردین ماه 1399 تا رسیدن به اشباع کامل داده‌ها ادامه یافت و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام گردید.
نتایج: در بررسی چالش‌های موجود در آموزش‌های مجازی، چهار طبقه اصلی شامل امکانات و تجهیزات، کنترل و اداره کلاس، آمادگی وآموزش ناکافی به مدرس و دانشجو و مسائل عاطفی و فرهنگی و یازده زیرطبقه استخراج شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به وجود برخی موانع در آموزش حضوری و اهمیت کاربرد روش‌های مجازی در آموزش فراگیران، می‌توان با به کارگیری اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، افزایش کنترل و اداره کلاس، ارتقاء کیفیت آموزش‌های اولیه دانشجو و مدرس و در نهایت ارتقا مسائل فرهنگی و پذیرش این روش، محیط یادگیری مطلوبی را با هدف کسب آموزش مناسب توسط دانشجویان مهیا ساخت.
متن کامل [PDF 861 kb]   (809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1398/7/6 | پذیرش: 1398/10/21 | انتشار: 1399/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.