مقدمه: ارائه بازخورد، جزء ضروری و جداییناپذیر یادگیری است. بازخورد منجر به یادگیری و پیشرفت میشود و سبب میشود که دانشجو در مسیر دستیابی به هدف باقی بماند. متاسفانه در آموزش پزشکی، بازخورد یا خیلیکم ارائه شده و یا اصلا ارائه نمیشود. ارائه بازخورد در قالب مناسب نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هدف مقاله حاضر ارائه اصول و ویژگیهای بازخورد موثر، راهبردها و مدلهای ارائه بازخورد است. روشبررسی: در این مطالعه برای یافتن مقالات مرتبط با موضوع تحقیق، پایگاههای اطلاعاتی : Elsevier ، Google Scholar ، Sid و Magiranبا استفاده از کلید واژههای بازخورد (feedback)، ارزشیابی بالینی (clinical evaluation)، آموزش بالینی (clinical education) و مدلهای ارائه بازخورد (feedback models) مورد جستجو قرار گرفت. در مورد مقالات فارسی سال 1385 و در مورد مقالات لاتین سال 2000 مبنا قرار داده شد. در مجموع 49 مقاله به دست آمد. از مجموع مقالاتی که به دست آمد، 34 مقاله مرتبط تشخیص داده شد و مورد استفاده قرار گرفت و 15 مقاله به دلیل نامرتبط بودن کنارگذاشته شد. نتایج: بازخورد باید بهعنوان عامل ایجاد و تقویت بازاندیشی که یکی از مهمترین اصول آموزش بالینی است مورد توجه قرار گیرد. بازخوردی موثر است که بهصورت یک مرحله معین در آموزش در نظر گرفته شده باشد؛ ویژگیها و اصول بازخورد در آن مدنظر قرار گرفته شود؛ و با بکارگیری راهبردها و مدلهای مناسب ارائه شود. بازخورد هدفمند، برنامهریزی شده و متعادلی که به شیوهای مناسب و متناسب با مخاطبانش ارائه شود، بازخورد موثر و سازندهای خواهد بود. نتیجهگیری: بازخورد معنادار ( meaningful) و سازنده(constructive) جنبه اساسی یاددهی و یادگیری بوده و برای دستیابی دانشجویان به اطلاعات سازنده ضروری است. بنابراین لازم است که اساتید و مربیان بالینی در خصوص ارائه بازخورد موثر آموزش کافی دریافت کنند. آشنایی با مدلها و راهبردهای ارائه بازخورد میتواند زمینه ارائه بازخورد سازنده و موثر را فراهم سازد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |