دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 331-316 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


3- استاد، دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر و مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس ، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. ، ravanipour@gmail.com
چکیده:   (5796 مشاهده)
چکیده
مقدمه: انگیزه تحصیلی دانشجویان نقش مهم و تأثیرگذاری بر پیشرفت تحصیلی آنها داشته و یکی از مهمترین چالش­های دانشگاه­ها محسوب می­گردد. هدف از این مطالعه تبیین عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مهندسی بهداشت محیط می­باشد.
روش بررسی: در یک مطالعه کیفی از نوع آنالیز محتوای قراردادی که بدلیل ماهیت کار جهت جمع­آوری داده­ها از شیوه بحث متمرکز گروهی استفاده شد؛ مجموعاً 36 دانشجوی رشته مهندسی بهداشت محیط در قالب شش گروه از دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مورد مصاحبه نیمه­ساختاریافته قرار گرفتند. مصاحبه­ها تا زمان رسیدن به اشباع داده­ها ادامه یافت. متن پیاده شده مصاحبه­ها به صورت دستی مشابه با سایر مصاحبه­های نیمه­ساختاریافته کیفی، کدگذاری و سپس کدها در قالب محورهای مشخص شده با استفاده از عناوین انتزاعی­تر خلاصه گردیدند. دقت و صحت داده­ها از روش­های مختلف مورد تأئید قرار گرفت.
نتایج: پس از تحلیل650 کدهای اولیه و 8 زیرطبقه نهایی، سه محور اصلی تحت عناوین آینده شغلی، هویت حرفه­ای و تناسب دروس آموزشی به عنوان محورهای اصلی مؤثر در انگیزه تحصیلی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط حاصل شدند.
نتیجه‌گیری: احتمالاً با اتخاذ تدابیری جهت شناسایی جایگاه­های شغلی، اصلاح و به روزرسانی سرفصل دروس و طرح دوره رشته در کنار معرفی بیشتر رشته مهندسی بهداشت محیط بتوان زمینه ساز ارتقاء انگیزه تحصیلی در دانشجویان این رشته گردید.
واژه‌های کلیدی: انگیزه تحصیلی، مطالعه کیفی، آنالیز محتوا، بهداشت محیط، مهندسی
 
متن کامل [PDF 1037 kb]   (972 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت محيط
دریافت: 1397/6/17 | پذیرش: 1397/8/30 | انتشار: 1397/12/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.