دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 357-345 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


3- عضو هیات علمی گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، sadati@abzums.ac.ir
چکیده:   (5697 مشاهده)
چکیده
مقدمه: آموزش بالینی از مهم¬ترین بخش¬های آموزش پزشکی و پیراپزشکی است که در محیط بالینی، دانشجویان را جهت انجام مهارت¬های بالینی آماده می¬کند. از آنجا که ارزیابی محیط آموزش بالینی با استفاده از یک ابزار متناسب نقش مهمی در افزایش انگیزش و یادگیری دانشجویان دارد، این موضوع در خصوص ارزیابی محیط بالینی اتاق عمل نیز صادق است. لذا این مطالعه با هدف بررسی ویژگی¬های بومی¬سازی ابزار سنجش محیط آموزشی اتاق عمل  (STEEM) در دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشکی ایران و البرز در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی بوده و به شکل مقطعی در دوره زمانی تیر ماه 1396 تا تیر ماه 1397 انجام شد. در این مطالعه پس از ترجمه و ترجمه معکوس ابزار STEEM، روایی صوری و روایی محتوایی آن توسط پانل متخصصین رشته سنجیده شد. سپس پرسشنامه بین 201 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل توزیع شد. روایی سازه ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون خوشه¬ای بررسی شد. آنالیز یافته¬ها با استفاده از نرم¬افزار SPSS 19 صورت گرفت.
نتایج: بررسی روایی¬های صوری، محتوایی و سازه منتج به ارائه پرسشنامه STEEM با 5 حیطه و 30 گویه شد که%6/55 از کل واریانس را پوشش می¬دادند.
نتیجه‌گیری: یافته¬های این مطالعه نشان می¬دهد که نسخه فارسی و بومی¬سازی شده STEEM از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می¬تواند برای سنجش محیط آموزشی اتاق عمل¬های کشور ایران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: سنجش، محیط آموزشی، اتاق عمل، اندازه¬گیری آموزشی، STEEM
 
متن کامل [PDF 814 kb]   (1252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/5/14 | پذیرش: 1397/9/20 | انتشار: 1397/12/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.