دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 65-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


ایران، یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، sepaseh_1001@yahoo.com
چکیده:   (5195 مشاهده)
چکیده
مقدمه: نظام¬های آموزشی محور توسعه¬ی هر کشوری به شمار می¬آیند. از این رو، ارزیابی عملکرد گروه¬های آموزشی به عنوان بدنه¬ی اصلی نظام¬های آموزشی یکی از مسئولیت¬های مهم مدیران و مسئولان دانشگاهی برای حفظ و یا ارتقای آموزش عالی است. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد گروه¬های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده¬ها انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – کاربردی بوده که به صورت مقطعی عملکرد گروه¬های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد را در طی سال¬های 1391الی 1394 با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده¬ها و با نرم افزار Deap نسخه 2.1مورد ارزیابی قرار داده است. در مدل مذکور، متغییرهای ورودی تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه و متغییرهای ستانده تعداد مقالات چاپ شده، طرح¬های پژوهشی مصوب، تعداد کتب تالیف شده، تعداد فارغ¬التحصیلان، میزان رضایت دانشجویان، میانگین معدل فارغ¬التحصیلان به عنوان شاخص¬های اصلی عملکرد در نظر گرفته شد.
یافته ها: %57 از گروه¬های آموزشی (4گروه) کارا و دارای بازدهی ثابت نسبت به مقیاس ومابقی گروه¬ها (%43) دارای بازدهی کاهنده نسبت به مقیاس بودند. گروه¬های آموزشی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی -تغذیه- مهندسی بهداشت محیط نیز به عنوان الگوهای مرجع گروه¬های ناکارا مشخص شدند.
نتیجه گیری: ارتقای کیفیت عملکرد دانشگاه¬ها در گرو گروه¬های آموزشی توانمند و شایسته است لذا گروه¬های آموزشی ناکارا می-بایست با الگو قراردادن گروه¬های مرجع کارا گامی موثر در راستای افزایش ستانده¬های خود و برخوردار شدن از عملکردی کارا بردارند.
واژگان کلیدی: ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده¬ها، گروه¬های آموزشی، کارایی.

 
متن کامل [PDF 743 kb]   (1186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت خدمات بهداشتي و درماني
دریافت: 1397/3/30 | پذیرش: 1397/6/7 | انتشار: 1398/2/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.