دوره 13، شماره 3 - ( فصل پاییز 1397 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 176-193 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoomi R, asghari F, mirzazade A. What is medical professionalism and how should we teach it?. jmed. 2018; 13 (3) :176-193
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-920-fa.html
معصومی رسول، اصغری فریبا، میرزازاده عظیم. تعهد حرفه‌ای پزشکی چیست و چگونه باید آن را آموزش داد؟. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1397; 13 (3) :176-193

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-920-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، : r-masoomi@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (1379 مشاهده)
چکیده
مقدمه: تعهد حرفه‌ای یکی از صلاحیت‌هایی است که در چند دهه گذشته اهمیت بیشتری یافته است. در این مقاله به تعریف، اهمیت و روش‌های آموزش تعهد حرفه‌ای پرداخته می¬شود و تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه به اشتراک گذاشته می‌شود. 
روش بررسی: در بخش اول، موتور جستجوی Google، پایگاه‌های اطلاعاتی Medline/PubMed، Embase و پایگاه اطلاعاتی SID با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط برای بازیابی تعاریف تعهد حرفه‌ای، روش‌های آموزش و یادگیری آن، راهنما و استانداردهای رفتار حرفه ای و چارچوب‌های توانمندی مورد جستجو قرار گرفتند. با در نظر گرفتن معیارهای ورود، تعداد 65 مقاله، کتاب، سند توانمندی و راهنما انتخاب و در نگارش این مقاله مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش دوم تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با ترویج و توسعه تعهد حرفه ای به اشتراک گذاشته شده است
نتایج: امروزه بیشتر دانشکده‌های پزشکی، تعهد حرفه‌ای را به عنوان توانمندی دانش آموختگان دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی خود پذیرفته‌اند و آن را در برنامه‌های درسی خود گنجانده‌اند. آموزش تعهد حرفه‌ای هم باید در برنامه درسی رسمی و بصورت صریح و هم بصورت ضمنی انجام شود. بازاندیشی و الگومحوری به عنوان موثر‌ترین روش‌ها در آموزش تعهد حرفه‌ای شناخته می‌شوند. برای اینکه برنامه تعهد حرفه‌ای بخوبی اجرا شود باید اعضای هیئت علمی توانمند شوند. دانشگاه علوم پزشکی تهران برای رشد و توسعه تعهد حرفه‌ای اقدام به تدوین سند ارتقا تعهد حرفه‌ای، آموزش تعهد حرفه‌ای به صورت تم طولی، آموزش تعهد حرفه‌ای دستیاران، توانمند‌سازی اعضای هیئت علمی و تهیه مواد آموزشی کرده است.
نتیجه‌گیری: تعهد حرفه‌ای، توانمندی چند بعدی و پیچیده است و به همین دلیل تعریف، آموزش و ارزیابی آن نسبت به سایر صلاحیت‌های پزشکی دشوارتر است. اقداماتی برای رشد تعهد حرفه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است ولی همچنان برای رسیدن به نقطه ایده‌آل تلاش و همت بیشتری نیاز است.
واژه‌های کلیدی: تعهد حرفه‌ای، رفتار حرفه‌ای، پروفشنالیسم، آموزش تعهد حرفه‌ای
متن کامل [PDF 941 kb]   (291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb