دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 35-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، soheila.bazm@gmail.com
چکیده:   (12610 مشاهده)
چکیده سابقه و اهداف: انجمن کتابداران آمریکا فردی را باسواد اطلاعاتی تلقی می‌کند که قادر به تشخیص اطلاعات مورد نیاز، جایابی، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات مورد نیاز باشد. از آنجایی که سواد اطلاعاتی نقش مؤثری در آموزش و پژوهش دارد ، در این مطالعه میزان تاثیر وبلاگ در افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان مورد بررسی قرار می گیرد. روش بررسی: این مطالعه که به روش تجربی انجام شد تعداد 60 نفر از دانشجویان دانشکده‌های پیراپزشکی، پرستاری مامایی و بهداشت (سال تحصیلی 1388-1387) مورد بررسی قرار‌گرفتند. نمونه‌ها به‌طور تصادفی در دو گروه مورد و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مورد برنامه آموزشی از طریق وبلاگ، به مدت 2 ماه ارائه گردید. با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون، سواد اطلاعاتی هر دو گروه قبل و بعد از آموزش به وسیله پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. روایی وپایایی پرسشنامه در سه مرحله برگرداندن پرسشنامه به فارسی، نظرسنجی از اساتید و صاحب‌نظران و تعیین ضریب آلفا کرونباخ (88/0 (Alfa Cronbach= مورد تأیید قرار‌گرفت. داده‌ها با نرم‌افزارSPSS16 و با استفاده از شاخص‌های آماری نظیر میانگین، انحراف معیار و آزمون های آماری من ویتنی، کروسکالوالیس و ویلکاکسون تحلیل شد. یافته‌ها: 7/36% از جامعه پژوهش مرد و 3/63 % زن بودند. بر اساس یافته‌های این تحقیق، میانگین نمره سواد اطلاعاتی قبل از آموزش در دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت )05/0

P). همچنین نتایج این پژوهش اختلاف میانگین نمره سواد اطلاعاتی قبل و بعد از آموزش را در گروه مورد معنی‌دار نشان داد )001/0>P). نتیجه‌گیری: با استنتاج به نتایج این تحقیق، استفاده از وبلاگ به عنوان یک مدل موفق در امر آموزش سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌های دانشگاهی توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، وبلاگ، آموزش، وب 2.0
متن کامل [PDF 171 kb]   (2615 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/4/24 | پذیرش: 1393/11/1 | انتشار: 1393/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.