دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1396 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 185-194 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavie Anijdan S H, Tirgar A, Pouyakian M, Javanshir K, Alimohammadi I, Jahanian I et al . Reasons for irregularities in classes at the beginning of each semester. jmed. 2017; 12 (3) :185-194
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-784-fa.html
موسوی انیجدان سید حسین، تیرگر آرام، پویاکیان مصطفی، جوانشیر خدابخش، علیمحمدی ایرج، جهانیان ایمان و همکاران.. بررسی علل بی‌نظمی در برگزاری کلاس های آغاز هر نیمسال تحصیلی از نگاه کارشناسان آموزشی . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (3) :185-194

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-784-fa.html


دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندان، ایران ، aramtirgar@yahoo.com
چکیده:   (1949 مشاهده)

مقدمه: بی نظمی یا به عبارتی بهتر تاخیر یک تا دو هفته ای در آغاز هر نیمسال تحصیلی بواسطه عدم حضور دانشجویان یا اساتید در کلاس ها، یکی از معضلات بسیار متداول در اکثر دانشگاههای ایران است. این پژوهش با هدف بررسی علل بی نظمی در شروع نیمسال تحصیلی از دیدگاه کارشناسان آموزشی چند مرکز دانشگاهی انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه بصورت مقطعی در نیمسال اول تحصیلی 95-94 در سه دانشگاه علوم پزشکی بابل، شهید بهشتی و ایران، در میان کارشناسان آموزشی چهار دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی و بهداشت انجام پذیرفت. جهت جمع آوری داده از ابزاری محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزار با اعمال نظر شش نفر از متخصصین و پایایی آن با روش آزمون- بازآزمون (82/0=r) مورد تایید قرار گرفت. برای پردازش داده از شاخص های آمار توصیفی استفاده شد.
نتایج: پردازش نظرات 42 نفر از کارشناسان حاکی از آن بود که اصلی ترین دلیل بی‌نظمی دانشجویان در اولین هفته آغاز ترم، تاکید دوستان همکلاسی به غیبت در کلاسها می باشد. البته به عقیده آنان، خلاء مقررات انضباطی و یا عدم جدیت در اجرای قوانین، بی میلی اساتید در برگزاری بموقع کلاس‌ها و همچنین عدم حضور و غیاب و یا عدم اعلام غیبت‌ها به آموزش از دیگر عوامل موثر می باشند.
نتیجه گیری: به عقیده کارشناسان آموزشی، از بین علل متعدد تعطیلی کلاس ها در آغاز هر نیمسال تحصیلی، عوامل منسوب به دانشجویان و اساتید از سهم بیشتری برخوردارند. بنابراین نیاز است تا از سوی مسئولان آموزشی برنامه ریزی و نظارت دقیق تری برای کنترل و جلوگیری از چنین رفتاری صورت پذیرد.
 

متن کامل [PDF 510 kb]   (351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb