دوره 12، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 12 شماره 1 و 2 صفحات 50-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaghee S, salarhaji A, Kashani Lotfabadi M, Vaghei N, Zarvandi R. The Effect of Psychology Clerkship on Empathy toward Mental Disorders in nursing students. jmed 2017; 12 (1 and 2) :40-50
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-763-fa.html
واقعی سعید، سالار حاجی اعظم، کاشانی لطف آبادی مسعود، واقعی نسترن، زروندی رضا. تأثیر کارآموزی بهداشت روان بر همدلی نسبت به اختلالات روانپزشکی در دانشجویان پرستاری . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1396; 12 (1 و 2) :40-50

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-763-fa.html


کارشناس ارشد روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور،نیشابور،ایران ، vaghees@mums.ac.ir
چکیده:   (8210 مشاهده)
مقدمه: مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تأثیر کارآموزی روان بر همدلی نسبت به اختلالات روانپزشکی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی است که با طراحی یک گروهی پیش و پس آزمون انجام شده است. جامعه پژوهش 93 دانشجوی ترم 4 پرستاری شرکت کننده در کارآموزی بهداشت روان در بیمارستان روانپزشکی ابن سینا مشهد بودند که به صورت خوشه ای تصادفی و سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه همدلی پرستاران Jefferson بود که در سه مرتبه (قبل از شروع کارآموزی، آخرین روز کارآموزی و یک ماه پس از پایان کارآموزی) تکمیل گردید. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با اندازه¬گیری مکرر انجام شد.
نتایج: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از نظر تغییرات نمره کل همدلی بین مراحل قبل از شروع کارآموزی روان (5/12 ± 0/97)، آخرین روز کارآموزی روان (3/12 ± 9/98) و یک ماه پس از پایان کارآموزی روان (58/11 ± 0/100)  تفاوت معناداری وجود داشت (p<0/005).
نتیجه گیری: کارآموزی روان بر ارتقاء همدلی نسبت به اختلالات روانپزشکی در دانشجویان پرستاری مؤثر بود.

 
متن کامل [PDF 580 kb]   (1554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1395/10/1 | پذیرش: 1396/4/11 | انتشار: 1396/6/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb