دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 161-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکتری استادیار گروه مدیریت سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران ، sima.rafie@gmail.com
چکیده:   (2420 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهارت¬های کلیدی که به دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در رهبری موفق آینده سازمان¬ها کمک خواهد کرد، توسعه مهارت تفکر انتقادی در طول تحصیل می¬باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان این رشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1395 بوده است.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بوده که در سال 1395 در بین کلیه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. به منظور جمع آوری داده از پرسشنامه استاندارد "مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا" استفاده شد و داده¬های بدست آمده از طریق نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها: نمره میانگین مهارت تفکر انتقادی و ابعاد مختلف مربوط به آن در سطح متوسط ارزیابی شد که نشانه وضعیت نسبتاً مطلوب آن در میان دانشجویان مورد مطالعه بود. یافته های بدست آمده از آزمون همبستگی آزمون همچنین نشان داد که بین متغیرهای مقطع تحصیلی دانشجویان و بعد ارزیابی در مهارت تفکر انتقادی ارتباط آماری معنادار وجود داشته است (p<0.05). به علاوه ارتباط معنادار میان نمره مهارت تفکر انتقادی و ابعاد تشکیل دهنده آن مشاهده گردید (p<0.05).
نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاکی از آن بود که دانشجویان از حیث مهارت تفکر انتقادی در سطح متوسط قرار داشته و در ارتباط با برخی ابعاد ضعف¬هایی نیز مشاهده می¬شود که همین امر اهمیت رشد و توسعه مستمر چنین مهارت¬هایی را به منظور تقویت توانمندی های رهبری در دانشجویان گوشزد می¬کند.
واژگان کلیدی: مهارت تفکر انتقادی، دانشجویان، ارزیابی.
 
متن کامل [PDF 545 kb]   (466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۴