دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 301-309 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، arashtaerian@gmail.com
چکیده:   (972 مشاهده)

چکیده:

مقدمه: پایش و ارزیابی، جز جدایی ناپذیر هر سیستم آموزشی می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی میزان دستیابی به اهداف آموزشی عملی بخش درمان ریشه فارغ‌التحصیلان دوره عمومی دانشکده دندانپزشکی یزد بود.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 45 نفر از فارغ‌التحصیلان سال‌های 90-1385 که در استان یزد مشغول به کار بوده و در رشته‌های تخصصی به ادامه تحصیل نپرداخته بودند، شرکت کردند. کیفیت درمان‌های ریشه انجام داده برای دندان سانترال و مولر اول ماگزیلا توسط آنها، از نظر شاخص‌های طول، تقارب و دانسیتی پرکردگی کانال با مشاهده کلیشه‌های رادیوگرافی ارزیابی و ثبت گردید. داده‌ها در محیط نرم‌افزاری SPSS17 وارد کامپیوتر شده و با استفاده از آزمون‌های Chi-squre و Fisher Exact test با حد معنی‌داری 05/0 (P-value < 05/0) آنالیز گردید.

نتایج: میانگین نمره کل عملی در کل جامعه مورد بررسی 24/40 از 45 نمره (4/89% از کل نمره) بود. ارتباط آماری معنی‌داری بین تحقق اهداف آموزش و بازه زمانی (31/0P-value=)، سن (53/0P-value=)، جنس (46/0P-value=) و تأهل (29/0P-value=) دیده نشد.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر، نشان دهنده وضعیت مطلوب تحقق اهداف آموزشی عملی در بخش درمان ریشه دانشکده دندانپزشکی یزد می‌باشد.

متن کامل [PDF 263 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۱