دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 57-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Gharibi F, Asghari Jafarabadi M, Esmaeilnasab N, Bostani Z, Zarghami F. Attitudes of medical instructors and students of Tabriz University of Medical Sciences towards Peer Assisted Learning (PAL) system. jmed 2012; 7 (1) :48-57
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-70-fa.html
علیزاده مهستی، غریبی فرید، اصغری جعفرآبادی محمد، اسماعیل نسب نیما، بستانی زهرا، ضرغامی فراز. دیدگاه اساتید و دانشجویان پزشکی در خصوص اثرات بالقوه سیستم یادگیری به کمک همتایان (PAL) در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1391; 7 (1) :48-57

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-70-fa.html


، farid_hc.manager@yahoo.com
چکیده:   (29692 مشاهده)

سابقه و اهداف: امروزه تغییر توجه از آموزش یکطرفه به دانشجویان، به سوی یادگیری از طریق تدریس توسط آنان صورت گرفته است. یکی از ابتکارات اثرگذار در این زمینه سیستم یادگیری به کمک همتایان ( Peer Assisted Learning ) است که در آن دانشجویان در نقش استاد و یا کمک کننده به اساتید ظاهر می‌شوند. مطالعه حاضر درصدد بررسی دیدگاه‌های اساتید و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص مزایای بالقوه سیستم یادگیری به کمک همتایان بود.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می‌باشد که در خرداد ماه سال 1390 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با مشارکت 291 نفر از اساتید و دانشجویان با انتخاب تصادفی به انجام رسید. پژوهشگران ابتدا اقدام به طراحی و استانداردسازی پرسشنامه‌ای در خصوص مزایای سیستم آموزشی یادگیری به کمک همتایان نمودند و داده‌های بدست آمده با استفاده از برنامه SPSS مورد تحلیل قرار دادند

یافته‌ها: نتایج مطالعه گویای این است که اجرای سیستم یاد شده بیشترین تأثیر را بر تقویت مهارت‌های تدریس، گسترش دانش و اطلاعات دانشجویان و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها خواهد داشت. همچنین بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که دانشجویان به طرز معنی داری بیشتر از اساتید، موافق اجرای این سیستم آموزشی می‌باشند.

نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که طرح پیشنهادی مذکور مورد توافق اساتید و دانشجویان قرار گرفته است و می‌تواند کمک شایانی به تقویت سیستم آموزشی نماید. یقیناً اجرای این سیستم و سیستم‌های یادگیری فعال مشابه می‌تواند منجر به تربیت نیروی انسانی توانمند و کارا گردد.

متن کامل [PDF 150 kb]   (3806 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1391/3/24 | انتشار: 1391/3/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb