دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 209-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naeimi L, alizadeh M, shariati M. Case Based Learning: The Concept, Models, Effectiveness and Challenges. jmed 2017; 11 (3) :201-209
URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-699-fa.html
نعیمی لیلا، علیزاده مریم، شریعتی محمد. یادگیری مبتنی بر مورد: مفهوم، مدل‌ها، اثربخشی و چالش‌ها . مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد. 1395; 11 (3) :201-209

URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-699-fa.html


ﮔﺮوه آﻣﻮزشﭘﺰﺷﻜﻲ، داﻧﺸﻜﺪهﭘﺰﺷﻜﻲ، داﻧﺸﮕﺎهﻋﻠﻮمﭘﺰﺷﻜﻲﺗﻬﺮان،ﺗﻬﺮان، اﻳﺮان. ، leilanaeimi444@gmail.com
چکیده:   (12829 مشاهده)

مقدمه: استفاده از روش یادگیری مبتنی بر مورد دانشجویان را با تجارب متنوعی در کلاس درس از جمله حل مسئله، ساخت دانش با یکدیگر، ارتباط و مشارکت گروهی آماده می­کند. چالشی که در این زمینه در کشور ما احساس می‌شود آگاهی کم و ناکافی اعضای هیئت علمی و افراد درگیر در آموزش علوم پزشکی، از مدل‌ها و اثربخشی آن برای استفاده مناسب و گسترده از این روش فعال یادگیری است. هدف این مقاله، مروری بر شواهد مرتبط با مدل‌ها، کاربردها، اثربخشی و چالش‌های روش تدریس مبتنی بر مورد است.

روش بررسی: مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی غیر نظام­مند در بازه زمانی 2005 تا اکتبر 2015 با کلیدواژه‌های case based learning, case based teaching, case method teaching, case based discussion در پایگاه‌ها و مجلات الکترونیکی Google Scholar, Pub Med, ERIC, Willy, ProQuest, Medical Education Online انجام شد.

نتایج: در جستجوی منابع 80 مقاله و دو پایان‌نامه یافت شد. پس از حذف مقالات تکراری از نتایج بازیابی شده،64 مقاله مورد بررسی و دسته‌بندی قرار گرفت؛ درنهایت نتایج 20 مقاله مرتبط با موضوع پژوهش، وارد مطالعه شد. تعریف یادگیری مبتنی بر مورد به‌عنوان روشی برای نزدیک کردن محیط آموزشی به محیط واقعی یادگیری، مدل‌های یادگیری مبتنی بر مورد و کاربرد هرکدام بر اساس تحلیل محیط آموزشی، اصول طراحی سناریو و نتایج مطالعات در مورد اثربخشی این روش در آموزش پزشکی، مورد توجه قرار گرفت.

نتیجه‌گیری: اگرچه در مورد تعریف یادگیری مبتنی بر مورد توافق نظر وجود ندارد، اگر به اصول زیربنایی آن مانند توجه به کیفیت سناریوهای طراحی ‌شده و انتخاب نوع مدل بر اساس سطح مخاطبان توجه شود، این روش می‌تواند تجربه یادگیری مثبتی برای دانشجویان فراهم سازد.

متن کامل [PDF 270 kb]   (2001 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1395/2/25 | پذیرش: 1395/9/20 | انتشار: 1395/10/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Medical Education and Development

Designed & Developed by : Yektaweb