دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 210-217 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، z_bostani@yahoo.com
چکیده:   (3069 مشاهده)

مقدمه: راهنمایی تحصیلی دانشجویان امری ضروری و مؤثر بر روند آموزشی آنها و کیفیت کلی آموزش دانشگاه به شمار می‌رود و استاد راهنما رسالت خطیری در رشد حرفه‌ای دانشجویان دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان در خصوص وظایف اساتید مشاور در راهنمایی تحصیلی دانشجویان انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی است که در سال تحصیلی 92 -1391 انجام گرفت. حجم نمونه، 280 نفر از دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌باشند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع‌آوری شده است. نگرش دانشجویان در ارتباط با این شرح وظایف در پنج حیطه آموزشی، پژوهشی، رفاهی، فرهنگی و سایر نقش‌های متفرقه بررسی و به کمک نرم‌افزار 16 SPSS با آزمودن‌های آماری t مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه تحلیل گردید.

نتایج: سن متوسط واحدهای مورد پژوهش 4/3± 1/22، تعداد 220 نفر زن (6/78%) و تعداد 247(2/88%) مجرد بودند بین میانگین نظرات واحدهای مورد پژوهش در خصوص وظایف استاد مشاوره تحصیلی اختلاف معنی‌داری وجود داشت (05/0P<)، به‌طوری‌که دانشجویان با وظایف فرهنگی استاد مشاوره کمترین و با انجام شرح وظایف در حیطه‌های آموزشی و پژوهشی استاد مشاور بیشترین موافقت را داشتند.

نتیجه‌گیری: تأکید بر محتوی و اجرای مشاوره، آموزش شرح وظایف اساتید مشاوره تحصیلی، برنامه‌ریزی مدون جلسات در طول سال تحصیلی، ونیز پیگیری موضوعات ارجاعی جلسات مشاوره تا حصول نتیجه کامل و رفع دغدغه خاطر دانشجویان در زمان تحصیل ضروری به نظر می‌رسد

واژه‌های کلیدی: دانشجو، مشاوره، نگرش
متن کامل [PDF 250 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸