دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 123-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


متخصص طب کار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، mehrdadmostaghaci@gmail.com
چکیده:   (9956 مشاهده)

مقدمه: پرورش مهارت‌‌های تفکر انتقادی به عنوان یکی از اهداف آموزش قلمداد می‌گردد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه غنای ساختار شناختی دانشجویان و تفکر انتقادی بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع زمینه‌یابی بود که در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. پرسشنامه­‌های 382 نفر که به صورت تصادفی طبق‌های انتخاب شده بودند، تجزیه و تحلیل شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته تفکر انتقادی و ساختار شناختی در طیف پنج گزینه‌ای لیکرت (کاملا موافق تا کاملا مخالف) با آلفای کرونباخ 86/0 و 81/0 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آمار توصیفی و آزمون‌‌های کروسکال والیس و رگرسیون خطی ساده به انجام شد.

نتایج: شدت رابطه بین دو متغیر به کمک آزمون همبستگی پیرسون به میزان 513/0 محاسبه گردید، رابطه بین این دو متغیر از لحاظ آماری (P<0.05) معنی‌دار بود. با افزایش مقطع تحصیلی دانشجویان، ساختار شناختی و مهارت تفکر انتقادی آنها بهبود پیدا می‌کرد.

نتیجه‌گیری: نظام آموزشی می‌بایست آموزش مطالعه درسی صحیح و هدفمند و توسعه فرهنگ مطالعات گسترده غیردرسی در زمینه‌‌های مختلف را در دستور کار قرار دهد.

متن کامل [PDF 195 kb]   (1591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1394/10/6 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1395/8/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.