دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) | جلد 11 شماره 3 صفحات 273-285 | برگشت به فهرست نشریات


XML English Abstract Print


فوق تخصص نوزادان، دانشیار ، پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر-جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، farinir@yahoo.com
چکیده:   (2373 مشاهده)

مقدمه:دانش‌آموختگان دوره‌های فوق تخصصی، مهم‌ترین سرمایه‌های هر موسسه و کشوری محسوب می‌شوند. توانمندسازی آنان در زمینه‌های ارائه خدمات بهینه و مورد نیاز سبب می‌گردد که در زمینه‌های پیشگیری از اختلالات بعدی و ارتقا سلامت گام‌های مؤثری برداشته شود. این مطالعه با هدف تبیین ادراک دانش‌آموختگان دوره فوق تخصصی طب نوزادان در زمینه مراقبت تکاملی انجام شد.

روش بررسی:این مطالعه با مشارکت دانش‌آموختگان دوره فوق تخصصی طب نوزادی در 3-5 سال اخیر، با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. پس از کسب رضایت‌نامه، داده‌ها جمع آوری، ضبط، دست‌نویس و به روش تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای اعتبار نتایج از مشاهدات مستمر در عرصه و بازنگری متعدد فرایند تحلیل توسط تیم تحقیق استفاده شد.

نتایج: مضامین اصلی پژوهش شامل عدم کفایت فردی دانش‌آموخته در دانش، نگرش و مهارت در زمینه مراقبت تکاملی، ضعف برنامه آموزشی دوره آموزشی طب نوزادی و نظام سلامت غیر پاسخگو است.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش که حاصل تجارب و ادراک شرکت‌کنندگان در مطالعه بود، رفع مشکلات در ارائه خدمات مراقبت تکاملی در نظام سلامت به‌عنوان راهکار اصلی پیشنهاد می‌گردد.

متن کامل [PDF 297 kb]   (372 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸