دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 286-293 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران ، f_zameni@yahoo.com
چکیده:   (7449 مشاهده)
مقدمه: سکوت کلاسی و دانش تخصصی و عمومی فراگیران بر کیفیت آموزش مؤثر می‌باشد. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر ساختارشناختی بر بروز رفتار سکوت در کلاس‌های درس صورت پذیرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر در نمونه‌ای 382 نفری از جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده بودند در سال تحصیلی 94-93 انجام گردید. جهت جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه توصیفی، از دو پرسشنامه محقق‌ساخته با 14 و 11 سؤال برای جمع‌آوری داده‌ها به ترتیب در ارتباط با وضعیت سکوت کلاسی و ساخت‌شناختی استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها پس از طی فرآیند روانسنجی به تأیید رسید. پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ برای سکوت کلاسی، 91/0 و برای ساخت‌شناختی، 81/0 محاسبه گردید. داده‌ها به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار 3.2.1PLSSmart مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بر اساس یافته‌های این پژوهش، ساخت‌شناختی، 66 درصد تغییرات سکوت کلاسی را تببین می‌کرد و مدل از قدرت پیش‌بینی نسبتاً بالایی برخوردار است. نتیجه‌گیری: ساخت‌شناختی فراگیران در مشارکت آنها در کلاس درس و یا بروز رفتار سکوت کلاسی مؤثر است. بنابراین، برای بهبود کیفیت آموزش و مشارکت فراگیران در فرآیند آموزش می‌بایست بیش از گذشته بر اهمیت مطالعه عمومی و کیفیت و شیوه صحیح مطالعه تخصصی تأکید نمود.
متن کامل [PDF 217 kb]   (1265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۱