دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 340-351 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


پزشک عمومی، دانشجوی دکترا، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، rgandomkar@razi.tums.ac.ir.
چکیده:   (8122 مشاهده)

سابقه و هدف: مراکز مطالعات و توسعه آموزش به عنوان متولی توسعه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی به منظور بهبود کیفیت فعالیت‌هایشان نیاز به ارزشیابی دارند. اگر چه وضعیت مرکز مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه‌بندی و اعتباربخشی‌های کشوری درخور توجه بوده، ولی در طول دوران فعالیت خود با مشکلاتی مواجه بوده است. هدف از مطالعه حاضر ارایه تجربه مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در به کارگیری استانداردهای اعتباربخشی در یک فرایند خود ارزشیابی، نتایج آن و دستاوردهای حاصل از این تجربه بود. روش‌‌ها: مطالعه حاضر یک ارزشیابی درونی از نوع خود ارزشیابی موسسه‌ای (‌Institutional Self-evaluation) بود که بر اساس استانداردهای اعتباربخشی کشوری (1391) انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ای با سوالات باز بر اساس مدل SWOT گردآوری شد. داده‌ها به روش تحلیل محتوای مستقیم (directed content analysis) تحلیل شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج SWOT در مجموع 84 مورد نقاط قوت، 87 مورد نقاط ضعف، 15 مورد فرصت، 24 مورد تهدید و همچنین 99 راهکار ارتقای کیفیت گزارش شد. مهمترین نقاط قوت مرکز وجود ساز و کار تدوین شده در خصوص فرایندهای پژوهش در آموزش و دانش‌پژوهی آموزشی، اجرای دوره‌های متنوع توانمندسازی و تربیت بیمار استاندارد بودند. مهمترین نقاط ضعف آن مشخص نبودن متولی فعالیت‌های آموزش پاسخگو، نبود دستورالعمل تدوین شده جهت نظارت بر برنامه‌ریزی و بازنگری برنامه‌های آموزشی در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی و ارزشیابی دوره‌های توانمندسازی بودند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج ارزشیابی حاضر در تعیین خط مشی آتی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، مانند اصلاح برنامه راهبردی آن راهگشا خواهد بود. امید است تجربه فعلی برای دست اندرکاران مراکز مطالعات در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مفید ‌باشد.

متن کامل [PDF 267 kb]   (1507 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۲